#BRAINRESET

Zelf ben ik een enorme fan van mediteren. Dagelijkse meditatie heeft me geholpen lastige situaties te kunnen handelen en het helpt me om negatieve stress los te kunnen laten.

Wij mensen zijn geneigd om – vooral ’s nachts – te blijven malen over wat we overdag meemaken. Heb ik dit wel goed aangepakt, heb ik wel goed genoeg geluisterd, ben ik wel duidelijk geweest, had ik niet meer moeten doen, etc. etc. Deze gedachten leveren ons niets op en toch blijven we erin hangen. Vaak lig je zelfs onbewust te piekeren en weet je niet altijd waarom je je nu zo druk maakt. Juist in dit soort gevallen is meditatie het perfecte hulpmiddel.

QUICK FIX

Het lastige is dat meditatie geen instant oplossing is voor je problemen. Je moet het regelmatig oefenen, net zoals je moet oefenen voordat je bijvoorbeeld piano kunt spelen. In onze huidige maatschappij zijn we voornamelijk op zoek naar een snelle oplossing voor onze problemen, zodat we weer in volle vaart verder kunnen met onze waslijst aan taken. En dat is nu net de crux. Meditatie gaat juist over rust.

BRAIN WORKOUT

Als we na een zware workout moe zijn, dan vinden we het logisch dat we ons lichaam rust gunnen om te herstellen. Zelf topsporters hebben een uitgebalanceerd programma van inspanning én ontspanning. Zo werkt het eigenlijk ook met onze hersenen. De meesten van ons hebben werk waarbij we onze hersenen veel meer belasten dan ons lichaam. Sterker nog, we zitten massaal urenlang achter onze computer. Je zou kunnen zeggen dat we dagelijks een zware brainworkout doen, zonder dat we ons brein de broodnodige rust gunnen.

Nu denk je misschien dat je herstelt door lekker te Netflixen of een potje te gamen met je vrienden. Helaas, dat zijn slechts korte afleidingen van je mentale vermoeidheid. Ook na een avondje bingewatchen lig je alsnog naar het plafond te staren en te piekeren. Je geest tot rust brengen kan maar op één manier: door stilte.

Nu lijkt het zo simpel, maar nee, dat is het zeker niet. Net zoals je een sneltrein niet ineens tot stilstand kunt brengen, lukt dat ook met je brein niet. Je moet dus rustig beginnen met een paar minuten per dag tot rust te komen, in stilte, alleen met jezelf. En dat kan pittig zijn. Je vindt het misschien ontzettend saai. Misschien word je in eerste instantie juist nóg onrustiger. Toch is kort mediteren al effectief. Dus blijf dagelijks oefenen en je gaat de effecten merken en voelen.

HOE DAN? #BRAINRESET

We helpen je alvast op weg: doe mee met onze challenge #brainreset. Gedurende 6 dagen krijg je van ons een fijne meditatie in je mailbox die je begeleidt naar rust en focus. Bij elke meditatie hoort ook een oefening voor die dag. Je zult merken dat je langzaam maar zeker veel meer gedaan krijgt op je werk en de samenwerking met je collega’s veel soepeler verloopt. Bovendien vergroot het je werkplezier met sprongen. Lees verderop meer, meld je gratis aan en doe mee!

Take charge and take care!