Weer aan het werk na een burn-out: hoe doe je dat?

Burn-out komt steeds vaker voor. Doordat steeds meer mensen hiermee te maken krijgen is er veel onderzoek gedaan naar het fenomeen. Zo weten we inmiddels dat je niet herstelt door even vrij te nemen, een vakantie te boeken of rustig thuis op de bank gaan zitten wachten tot het overgaat. Het verbaast me overigens hoe vaak werkgevers dit advies toch nog geven aan hun opgebrande medewerker. Wanneer je na je burn-out voorzichtig denkt aan weer aan het werk gaan, hoe kun je dat dan het beste aanpakken?

Begrip bij burn-out is soms lastig

Binnen teams en ook door leidinggevenden wordt nog vaak niet begrepen wat er nou precies met je aan de hand is als je een burn-out hebt. Collega’s vinden het lastig om contact op te nemen met de zieke collega want hij/zij is immers ziek geworden van het werk en “zit vast niet te wachten op contact”. Sommige collega’s begrijpen misschien niet zo goed waarom je niet kunt werken maar bijvoorbeeld wel een boswandeling kunt gaan maken. Tja, ga dat maar eens uitleggen…. En toch is wederzijds begrip enorm belangrijk om goede afspraken over je re-integratie te maken.

Hoe ga je weer aan het werk na een burn-out?

Wil je weten wat je kunt doen om weer gezond aan het werk te gaan en de eerste stap terug naar de werkvloer te zetten? We geven je tips die je helpen focus te houden op je herstel.

Het eerste contact

Als je volledig opgebrand bent dan lukt meestal na een paar weken weer om te bellen met je leidinggevende. Een informeel gesprekje over hoe het met je gaat is het beste begin. Na een paar weken lukt het vaak wel om eens een kopje koffie te drinken met je collega’s. Als jij en je collega’s elkaar weer even gezien hebben en je kunt vertellen over je ervaringen de afgelopen weken,  begrijpen ze beter waarom je nog niet aan het werk bent.

De eerste stappen naar de werkvloer

Meestal willen onze coachees graag snel weer aan het werk. Maar gelijk teruggaan naar je oude werkplek is vaak nog niet haalbaar. Het helpt dan om samen met je leidinggevende te zoeken naar werk dat je kunt doen in je eigen tempo en waarbij er geen sprake is van tijdsdruk. Vaak zijn dit klussen die door de drukte zijn blijven liggen maar waarmee je je collega’s enorm kunt helpen. Voorbeelden zijn het wegwerken van achterstallige administratie, het opruimen van centrale ruimtes, het maken van schema’s, het bijvullen van voorraad etc. De meeste managers kunnen goed meedenken als ze eenmaal weten dat dit echt bijdraagt aan het herstel bij burn-out.

Je werk weer oppakken

Na een bepaalde periode ben je er klaar voor om weer te beginnen met je eigen werk en te gaan leren hoe je anders met de werkdruk kunt omgaan. Dat wat je hebt geleerd tijdens de coachgesprekken wordt nu in de praktijk toegepast. Het goed aanvoelen van grenzen is belangrijk en het aantal werkuren kan rustig worden opgebouwd.

In verbinding blijven

Blijf dus vanaf het begin in contact met je werk en je leidinggevende en betrek hem/haar bij je herstelproces. Ben je zelf leidinggevende en valt één van je medewerkers uit met burn-out, blijf dan ook betrokken bij het herstel en denk zoveel mogelijk mee bij het zoeken naar mogelijkheden om weer rustig aan het werk te gaan. Soms is het wenselijk om op een andere afdeling te re-integreren. Het gezamenlijk belang is een snel herstel en het helpt enorm als een organisatie zich hierin flexibel opstelt. 

Ga het gesprek aan bij burn-out

Wil je weten hoe jij stappen kunt zetten zodat je snel herstelt en weer aan het werk kunt? Of ben je leidinggevende en wil je weten hoe je jouw medewerker helpt zo snel mogelijk te herstellen? Download dan hier gratis onze gesprekswijzer. Deze tool helpt je het juiste gesprek te voeren met elkaar.

Zoek je meer informatie of heb je vragen over burn-out? Check onze website of neem contact met ons op via natalie@tc2.nl.

Herstel van burn-out in coronatijd: hoe pak je dat aan?

Iedereen die weleens een burn-out heeft gehad weet: herstellen is een taai proces dat veel langer duurt dan je zou willen. In de eerste fase van burn-out waarin je uitgeput bent is je wereld heel klein en voel je je vaak eenzaam in je ervaringen. In deze periode is het belangrijk om je te omringen met mensen die jou emotioneel kunnen steunen. Ook beweging is heel belangrijk voor je fysieke herstel. Maar hoe doe je dat, herstel van burn-out in coronatijd?

In deze tijden van corona moeten we afstand houden, kunnen we niet zomaar meer bij elkaar op bezoek en zijn de sportscholen gesloten. Sociale contacten zijn niet meer zo vanzelfsprekend en ook regelmatig bewegen is lastiger geworden. Het wordt er dus zeker niet makkelijker op, maar dit hoeft jouw herstel niet in de weg te staan.

Beweging is belangrijk voor jouw herstel van burn-out

Bij burn-out is de zowel de mentale als de fysieke conditie behoorlijk aangetast. In het proces van herstel is het belangrijk om inspanning en ontspanning af te wisselen. Door matig intensief te sporten help je je lichaam de accu weer op te laden. Alleen: sporten in de sportschool of in groepsverband is door de coronamaatregelen echter niet altijd meer mogelijk. Staat je herstel dan noodzakelijkerwijs stil?

Nee, want er is een overweldigend aanbod van mooie – vaak gratis – online lessen in bijvoorbeeld yoga en pilates. Fijne vormen van beweging die je heel goed thuis kunt doen op het moment dat het jou uitkomt. Zorg ervoor dat je in je dagstructuur een vaste tijd voor beweging plant. Je hebt niet meer nodig dan een telefoon of tablet. Leg je matje neer en begin!

Sociale steun tijdens coronatijd kan nog steeds!

Voor het herstel van een burn-out is verbinding met de mensen om je heen en het delen van ervaringen met lotgenoten essentieel. Iemand die naar je luistert, je begrijpt en je steunt maakt zoveel verschil. Maar hoe maak je écht contact met elkaar op 1,5-meter afstand?

Gebruik andere vormen van communicatiemiddelen zoals telefoon of whatsapp om dagelijks contact met je omgeving te leggen. Ga op zoek naar lotgenoten die zich verzamelen in groepen op social media. Zoek bijvoorbeeld op #burnout en voilà! Onze community is een platform voor iedereen die veel stress ervaart door bijvoorbeeld thuiswerken of door het vele werken in de zorg is opgebrand. Hier wordt informatie gedeeld en vinden mensen elkaar online. Ervaringen delen en elkaar tips geven helpen namelijk écht bij jouw herstel.

Vraag een gratis online consult aan

Wil je hulp bij het maken van een gezonde dagstructuur tijdens jouw herstel? Meld je dan aan voor een gratis consult. In een online coachingsgesprek van een half uur helpen we jou op weg. Zoek je meer informatie of heb je vragen over burn-out? Check onze website of neem contact met ons op via natalie@tc2.nl.