Hoe voelt het als je te veel stress hebt?

Omdat ons lichaam prima in staat is om stress aan te kunnen is het geen probleem om regelmatig stresspieken te ervaren. Die reactie zorgt er zelfs voor dat we optimaal kunnen presteren op de momenten dat het nodig is. In extreme stresssituaties kunnen we in het algemeen heel goed effectief handelen.

Wanneer wordt stress een probleem?

Lastig wordt het als het stressgevoel niet ophoudt en de druk maar blijft voortduren. Dus als je bijvoorbeeld dagelijks op je werk het gevoel hebt dat je continu supergefocust moet zijn. En als je de kans niet krijgt of neemt om even te pauzeren. Het zit ook vaak in onze genen om maar door te gaan en als we aan het einde van onze werkdag naar huis gaan, voelen we pas dat we helemaal op zijn.

Een teveel aan stress bouwt zich langzaam op waardoor het lastig is om te voelen wanneer het nu precies te veel is.  Een greep uit de meest voorkomende symptomen: chronische vermoeidheid, hoofdpijn, druk op de borst, een gejaagd gevoel, slecht inslapen en/of doorslapen, piekeren, emotioneel labiel zijn en snel geïrriteerd raken. Op zichzelf zijn dit misschien geen hele ernstige klachten behalve dan als ze lang aanhouden en je er te veel bij elkaar hebt. Dan is het helder dat je te veel spanning hebt opgebouwd.

De symptomen van fysieke en mentale stress

Velen van ons brengen lange werkdagen door voor een computerscherm. Het lang in een bepaalde houding zitten en het gebrek aan beweging zorgen ervoor dat je na een drukke dag mentaal wel vermoeid bent maar je lichaam heeft nog veel reserves. Dit zorgt er weer voor dat je je doodmoe voelt maar toch niet kunt slapen omdat het je lichaam nog niet lukt om tot rust te komen.

Behalve lichamelijke gevolgen heeft een teveel aan spanning ook tot gevolg dat je je anders gaat gedragen. Je merkt bijvoorbeeld dat je vergeetachtiger bent dan normaal. Of je moet langer nadenken over een eenvoudige taak. De buitenwereld komt harder binnen en je raakt sneller van slag door wat er gebeurt. Ook kan het voorkomen dat je veel sneller uit je slof schiet of negatiever reageert op je omgeving. Dat is heel normaal als je bedenkt hoe hard jij moet werken om de spanning te verdragen.

Toch blijft het moeilijk om een teveel aan stress op tijd op te merken bij jezelf. Je kunt jezelf nu eenmaal lastig objectief beoordelen. Zie het als een waardevol signaal als je opmerkt dat je de laatste tijd meer gedoe hebt met anderen, als je vaker boos bent of juist verdrietig zonder directe oorzaak en je doodmoe bent na een werkdag.

Meer weten?

Wil jij weten of je een teveel aan spanning aan het opbouwen bent? Doe dan hier de wetenschappelijk ontwikkelde test en je krijgt van ons een betrouwbare analyse in je mailbox.

Wat is stress en hoe krijg je een burn-out?

Natuurlijk weet je wat stress is. Je moet het vooral zien te vermijden en als je het hebt moet je er zo snel mogelijk weer vanaf zien te komen. Toch? Nou nee, niet helemaal. We hebben namelijk ook een gezonde portie stress nodig om goed te kunnen functioneren. Het gekke van stress is dat het door razendsnelle ontwikkeling van technologie en onze maatschappij een heel andere functie heeft gekregen. Het zit zo.

Stress en ons oerbrein

Jouw stressreactie wordt voornamelijk geregeld door het oudste stukje hersenen van de mens: ons reptielenbrein. Later kregen we er een iets meer ontwikkeld stukje bij: het zoogdierenbrein. Toen liepen we nog maar net rechtop en leefden we in stammen en waren er volop wilde dieren die een gevaar vormden. In die tijd was het superbelangrijk dat je alert reageerde op elke beweging of geluid. En met alert bedoel ik dat je in een split second moest kunnen besluiten om te vluchten of te vechten. Dit kon namelijk het verschil maken tussen opgevreten worden of zelf een lekker hapje scoren. Het was functioneel dat je lichaam zich op zo’n moment klaar maakte door je hartslag flink te verhogen, je spieren aan te spannen en je zintuigen optimaal te focussen. Dat kostte energie dus na zo’n spannende jacht moest je de rest van de dag uitrusten en bijkomen.

Maar hoe zit dat dan nu?

Die tijd van vroeger is overduidelijk niet te vergelijken met onze huidige leefomgeving. Die is druk, vol en lawaaiig. We lopen geen gevaar meer opgegeten te worden door een opdoemende leeuw, maar we krijgen wel de hele dag door prikkels. Als we niet oppassen zijn we constant alert en gespannen en klaar om in de actiestand te schieten. Kijk alleen al naar onze smartphone. Die piept de hele dag door en stuurt eigenlijk tientallen keren per dag deze prikkel naar je brein: kom in actie! Doe iets! Daar word je op langere termijn dus gillend gek van. Daarbij komt dat we over het algemeen niet de tijd hebben of nemen om uit te rusten van elke stressreactie. We denderen maar door en bouwen zodoende een flinke dosis spanning op in ons lichaam.

Stress betekent dat je te lang in de actiestand staat

Omdat ons lichaam best slim in elkaar zit kan het zich een behoorlijk lange tijd aanpassen aan verhoogde spanning. Maar het kost ook een enorme berg energie. Daar merk je zelf niet zoveel van, want je raakt aan die voortdurende prikkels gewend en bent in de veronderstelling dat het allemaal prima lukt. Wel merk je na een tijdje dat ontspannen niet meer zo goed lukt. En op den duur lukt het ook niet meer om te slapen en voilá daar komt de burn-out om de hoek. Je bent tot niets meer in staat en volledig uitgeput.

En voor wie denkt dat dit hem of haar niet overkomt….. Het overkomt mensen die graag alles heel goed willen doen, zich verantwoordelijk voelen, loyaal zijn, hard werken, anderen graag helpen, die altijd een oplossing hebben voor een probleem. Zo iemand die door familie, vrienden en collega’s enorm gewaardeerd wordt omdat het namelijk altijd goed komt. Begint het al een beetje te dagen?

Meer weten over jouw stresslevel?

Wil je weten hoe het zit met jouw stresslevel en of je goed bezig bent? Vul dan hier de gratis spanningsmeter in. Dan krijg je een persoonlijke analyse in je mailbox.