Tips voor een goede nachtrust die écht werken!

tips voor een goede nachtrust

Je controleert je-e-mails tot laat in de nacht, je bent geobsedeerd door de takenlijst van de volgende dag, je piekert erop los en je kijkt steeds weer naar de klok…. je voelt paniek dat je onvoldoende slaap zult krijgen om fatsoenlijk te functioneren. Word je de volgende ochtend fit wakker? Waarschijnlijk niet. Wij geven je een aantal eenvoudige tips voor een goede nachtrust die het proberen waard zijn.

Goed slapen is essentieel voor een fit lichaam en een gezonde geest. Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat jij uitgerust en energiek uit bed stapt?

Tip 1: wees dankbaar

Schrijf elke avond voordat je gaat slapen minstens drie dingen op waarvoor je dankbaar bent. Het liefst ook iets waarvoor je zelf hebt gezorgd. Dat geeft je zelfvertrouwen een boost. Ook het teruglezen geeft je op moeilijke momenten weer kracht om door te gaan.

Tip 2: ga even bij je slapende kinderen kijken

Niets maakt een ouder gelukkiger dan het zien van hun slapende bloedjes. Maar ook ronkende pubers geven een instant gevoel van intense liefde. Daar slaap jij ook lekker van.

Tip 3: houd je telefoon uit je slaapkamer

Ga nooit, maar dan ook nooit slapen met je smartphone naast je bed. Laat dat ding het liefst buiten je slaapkamer. Binnenkomende berichten lichten het scherm op en alle piepjes en meldingen houden je uit je slaap. Het idee dat er berichten binnenkomen geeft je voldoende onrust om niet goed te kunnen slapen.

Tip 4: schrijf het op

Schrijf elke avond in je dagboek op wat je bezighoudt. Alsof je met een goede vriend of vriendin nog even napraat. Het helpt je je gedachten te structureren en rust te creëren in je hoofd. Je slaapt veel lekkerder met een leeg hoofd.

Tip 5: ga elke avond rond dezelfde tijd naar bed

Je lichaam went eraan als je elke avond rond dezelfde tijd gaat slapen. Allerlei noodzakelijke veranderingen in je lichaam vinden dan automatisch plaats zodat je lekker in slaap valt.

Tip 6: probeer een slaapmeditatie

Ook als je geen enkele ervaring hebt met meditatie dan is het luisteren van een slaapmeditatie een goed begin om rustig en ontspannen in slaap te vallen. Dit verbetert niet alleen de duur van je slaap maar ook de kwaliteit van je slaap.

Tip 7: rek en strek om spanning los te laten

Een paar rustige rek- en strek- of yogaoefeningen helpen je lichaam om de spanningen van de dag los te laten. Met een ontspannen lichaam lukt het beter om rustig te slapen.

Tip 8: maak van je bed een oase

Zorg dat je slaapkamer niet te warm is, er geen tv of andere schermen zijn die je afleiden van je slaap en zorg dat je slaapruimte niet ook je werkplek is. De verleiding om door te werken is dan te groot. Je slaapkamer moet een plek zijn die rust en ontspanning oproept.

Tip 9: neem een bad voor het slapengaan

Van een bad word je ontspannen en loom. Eigenlijk elke ontspannende vaste routinematige handeling is aan te raden voordat je gaat slapen. Je lichaam weet dan: het is tijd om tot rust te komen.

Een stapje verder?

Lukt het je ondanks deze tips toch niet om goed te slapen of lig je ’s nachts urenlang te piekeren? Dan is online coaching misschien de oplossing voor jou. Lees hier meer over de mogelijkheden of plan een online coachsessie van 30 minuten in.

Slaapproblemen of slaaptekort: wat is de oorzaak en het gevolg?

brein

De oorzaken van slaapproblemen

Het is logisch dat wanneer je gedurende langere tijd slecht of onvoldoende slaapt je chronisch moe en emotioneel minder stabiel wordt. Veruit de meeste slaapproblemen veroorzaken we zelf.

Het belangrijkste probleem is dat heel veel mensen gewoon te weinig slapen. Veel actieve mensen hebben de neiging om slapen als tijdverlies te beschouwen. Uit onderzoek is gebleken dat we onze slaap in de laatste 30 jaar gemiddeld 1,5 à 2 uur verkort hebben. Geen wonder dat 45% van de mensen zich regelmatig moe voelt.

Daarnaast belasten veel mensen met een drukke baan en/of gezin overdag vooral intensief hun geest, terwijl aan het lichaam geen inspanning wordt gevraagd. Dit heeft tot gevolg dat ’s avonds de geest toe is aan rust terwijl het lichaam nog wel reserves heeft voor actie. Als je lichaam nog lang niet aan rusten toe is zal je dus moeilijk kunnen inslapen.

De gevolgen van slaaptekort

Slaapproblemen kunnen je functioneren flink belemmeren, maar toch is het nog niet altijd voor iedereen duidelijk waarom we precies slaap nodig hebben. Tijdens onze slaap zijn we lang en diep aan het rusten, herstellen en bijkomen van alles wat we overdag hebben gedaan: eten, zorgen, werken, etc. Door te weinig of slecht te slapen kun je gaan hallucineren en krijg je soms zelfs geheugenproblemen. Slaaptekort heeft in feite hetzelfde effect als het drinken van alcohol. Slaap je lange tijd onvoldoende, dan heeft dat effect op je leer- en denkvermogen. Ook is je weerbaarheid minder. Bij slaaptekort kun je zelfs dezelfde sombere gevoelens hebben als bij depressie. Dat kan zelfs nog verder gaan en leiden tot stemmingswisselingen: van extatisch blij naar diep verdriet of boosheid.

De werking van hersenen en cortisol

Slaap is essentieel voor ons. We kunnen een maand niet eten, we kunnen drie dagen niet drinken maar we kunnen niet zonder slaap. Ons lichaam heeft genoeg aan rust om op te laden, maar onze hersenen hebben echt slaap nodig voor herstel. In de eerste uren van onze slaaptijd slapen we dieper dan het tweede deel. Die eerste uren zijn dus ook het belangrijkst voor het herstel van onze hersenen. Dat alle uren die je voor 24.00 uur slaapt dubbel tellen is dus geen fabeltje: ons cortisol (stresshormoon) begint namelijk al rond 02.00 uur ’s ochtends weer te stijgen. Cortisol heeft namelijk een wisselend niveau door de dag heen. ’s Ochtends moet het cortisolgehalte hoog zijn om ons helder en alert te maken en ’s avonds rond 22.00 uur is het laag, ideaal voor een lichaam dat goed moet herstellen.

Het verband tussen slapen en alzheimer

Uit onderzoek blijkt dat we van nature 7 à 8 uur slapen. Voor dit onderzoek zijn mensen in een omgeving gebracht zonder contact met de buitenwereld en zonder te weten of het dag of nacht is. Bij een studie uit 2013 werden gezonde mensen beperkt tot 6 uur slaap (de meesten van ons vinden dat nu normaal). Er werd gekeken naar de verandering in de genen en de onderzoekers ontdekten daarin een verstoring van activiteiten. Dit betrof de genen die te maken hebben met tumorgroei, langdurige ontstekingen en het type genen dat gelinkt is aan stress en daarmee aan hart- en vaatziekten. Dat is een pittige conclusie toch?

Net zo opzienbarend is onderzoek dat is gedaan naar de relatie tussen Alzheimer en slaaptekort. Onze hersenen produceren een afvalstof. Tijdens onze slaap worden onze zenuwcellen als het ware schoongespoeld en wordt deze afvalstof afgevoerd. Als we te weinig slapen bouwt de afvalstof zich op in onze hersenen en dat kan Alzheimer veroorzaken.

Kun je een tekort aan slaap inhalen?

Het is duidelijk hoe belangrijk slapen is en wat een slaaptekort met je lichaam en je brein kan doen. Te veel geslapen uren kun je helaas niet even opslaan, zoals geld op de bank, om later te gebruiken als je een slaaptekort hebt. Zelfs lang uitslapen in het weekend compenseert niet alles. Het is dus echt verstandig om zo snel mogelijk iets te doen aan een chronisch slaaptekort. In het volgende blog geven we je tips om beter te slapen die echt werken.

Waarom slaap jij slecht?

Heb jij slaapproblemen en weet je niet wat de oorzaken zijn? In een online coachinggesprek geven we je inzicht in jouw stressfactoren en je piekergedrag. Met concrete tips helpen we je om je stresslevel te verlagen en beter te slapen. Neem contact met ons op!