5 redenen waarom offline zijn zo moeilijk is

offline zijn

De grootste oorzaak van multitasken is om verbonden te willen zijn met van alles en iedereen om je heen. Het gevolg is dat we ook massaal continu online zijn.

Waarom is het zo moeilijk om offline te zijn? Appontwikkelaars en marketeers manipuleren ons zodat we verslaafd raken aan hun product. En we voortdurend de behoefte voelen om ‘aan’ te staan en niets te missen. Als je je hiervan bewust bent helpt dat al om vaker offline te zijn.

E-mail, social media, online nieuws en games zijn een krachtige combinatie van afleiding. Als je er veel mee bezig bent dan ben je altijd online en ben je een multitasker. Het gevaar daarvan is dat je negatieve stress vergroot en te lang doorgaat, wat je ook nachtrust kan kosten.

Bij managers is de impact nog veel groter omdat dit hen afleidt van hun kerntaak: met mensen bezig zijn. Blijkbaar vinden we het toch té moeilijk om offline te zijn. Waarom? De volgende 5 redenen zijn vast herkenbaar voor je:

  1. Het is leuk om online te zijn
    Elke keer wanneer je reageert op een bericht krijg je en kleine, heel kortdurende dopaminekick in je hersenen. Dopamine is het plezierhormoon. Als je je focust op één taak en deze goed afgewerkt hebt, dan voel je je tevreden en dat gevoel duurt veel langer. Het probleem is echter dat onmiddellijk kort plezier het meestal wint van langdurige tevredenheid.
  2. We kiezen voor onmiddellijke bevrediging
    Erin slagen om bevrediging uit te stellen is heel belangrijk voor succes in het leven. In zijn wereldberoemde experiment toonde Walter Michel aan dat kinderen van 4-6 jaar die in staat waren om het moment van bevrediging uit te stellen, uitgroeiden tot volwassenen met hogere scores op school en minder risico op obesitas, verslaving en echtscheiding.
  3. We hebben gewoonten ontwikkeld
    Het ontwikkelen van gewoonten maakt ons leven eenvoudiger want we kunnen zo in allerlei situaties handelen zonder er echt bij na te denken. Dat maakt het moeilijk om aan de gewoonte om steeds online te zijn, iets te veranderen.
  4. Een reflex is moeilijk tegen te houden
    Het geluidje van je telefoon of verveling zorgt ervoor dat je alles laat liggen en je telefoon pakt. Een belangrijke klus, een gesprek, een gezinsactiviteit – kortom het echte leven – zal deze reflex niet tegenhouden.
  5. We zijn ingesteld op gevaar
    Signalen van mogelijk gevaar vragen veel meer aandacht dan signalen van pais en vree. Telkens wanneer we een e-mail, nieuwsbericht of whatsappje ontvangen kan dat belangrijk zijn. Dat versterkt ons verlangen om direct onze telefoon te checken.

Moe van het altijd ‘aan’ staan?

Merk je dat je doodmoe wordt van je telefoon en alle berichten van collega’s, klanten of je baas? Merk je dat je minder geconcenteerd werkt en weet je niet goed hoe je hiermee op een gezonde manier moet omgaan? Plan eens een vrijblijvend gratis gesprek in met één van ons. We geven je tips en advies, waarmee je echt verschil gaat merken.

Vakantie in aantocht! Of heb jij last van vakantiestress?

Herken je dat!? De vakantieperiode komt eraan. Je moet nog even flink bikkelen, voordat je alles los kunt laten. Agenda’s puilen uit met afspraken en de takenlijst groeit met de dag. Het gevoel van onmisbaarheid groeit, alles moet, je moet even door die vakantiestress heen, maar straks heb je……………rust!

Stress voordat je vertrekt

Na al die drukte stap je stuiterend de auto/camper/vliegtuig in, en het grote genieten gaat beginnen. Dat is tenminste wel de bedoeling. Maar vaak ontstaan de eerste irritaties al snel, want het is al lang geleden dat we zo dicht op elkaars lip hebben gezeten. Uit onderzoek, voor zover dat betrouwbaar is, schijnt dat een koppel elkaar gemiddeld slechts 7 minuten per dag gerichte aandacht geeft. Ai, zo’n vakantie hakt er dan best wel in.

Is dit de manier waarop we het willen? Ik vrees van niet, tenminste: zo wil ik het zelf niet. Wat namelijk ook uit onderzoek blijkt is dat de voorpret voor vakantie bijna nog meer waarde heeft dan de vakantie zelf. Dan is het toch doodzonde om zo te gaan jakkeren voorafgaand aan je vakantie? En gestrest te vertrekken?

Neem juist nu wat tijd

Realiseer je: zo onmisbaar zijn we niet, de tent draait echt wel door zonder jouw aansturing. En een leidinggevende die relaxed is maakt over het algemeen meer impact dan de ‘stresskip’. Dat vraagt om een nieuwe mindset, neem juist in de weken voor de vakantie wat meer tijd voor je medewerkers, deel de voorpret over de aanstaande vakanties om weer even verbinding met elkaar te maken.

En boost je teams, immers in de zorg is de zomerperiode altijd spannend vanwege personeelstekorten. Je voelt je veel beter over jezelf, je gaat straks meer ontspannen op vakantie en je bent leuker voor de mensen om je heen. En ja, dan kan het grote genieten écht beginnen. Wat ik jou wil meegeven is, precies zoals de mooie quote van Ikea: aandacht maakt alles mooier!

Even sparren?

Kan jij wel wat handvatten gebruiken om beter om te gaan met werkstress? Plan dan een gratis half uurtje in met een van onze coaches. We geven je concrete tips en fijne adviezen, waar je direct mee verder kunt. Zo ga jij zonder stress je vakantie in!

De 10 meest voorkomende denkfouten

Je eigen gedachtegang vind je waarschijnlijk heel logisch. Als iemand anders jou niet goed begrijpt dan denk je toch stiekem vaak dat het aan die ander ligt. Die heeft vast niet goed geluisterd. Onze eigen gedachten en conclusies nemen we vaak klakkeloos voor waarheid aan.

Je houdt jezelf voor de gek

Tijdens het communiceren met je collega’s ken je je eigen intenties, maar die van een ander vaak niet. Je denkt vaak wel te weten waarom iemand zich zus of zo gedraagt en je doet snel aannames. En als er een collega is die er hetzelfde over denkt als jij, voilà, jullie eigen waarheid is een feit. Maar niets is minder waar!

De 10 denkfouten die herkenbaar zijn

Is jouw waarheid ook écht de waarheid? Of ben je geneigd zaken voor een ander in te vullen? Hieronder een rijtje met veel voorkomende denkfouten die we écht allemaal met enige regelmaat maken. Herken je ze?

  • Zwart-wit denken
    Je ziet een situatie maar op twee manieren: goed of slecht, alles of niets. Dit geldt ook voor persoonlijke eigenschappen: als ik niet perfect ben, dan ben ik een mislukkeling.
  • Rampdenken
    Je denkt na over wat er allemaal mis kan gaan en gaat standaard uit van een negatief scenario. Ook al zijn positieve uitkomsten waarschijnlijker: als ik mijn baan kwijtraak, dan vind ik nooit een andere baan en raak ik ook mijn huis kwijt en mijn relatie etc. etc.
  • Emotioneel redeneren
    Je beoordeelt een situatie op basis van je gevoel en niet op basis van de oorspronkelijke informatie of gebeurtenis: ik voel me benadeeld, dus mensen vinden mij minder belangrijk.
  • Etiketten plakken
    Je stelt jezelf en anderen gelijk aan de fouten die ze maken of negatieve eigenschappen die ze hebben: jij hebt gelogen, dus je bent een misselijk mens.
  • Overgeneraliseren
    Je trekt grote conclusies uit een slechts paar negatieve ervaringen: je bent al twee keer niet op tijd gekomen dus je bent onbetrouwbaar.
  • Negatief denken
    Je hebt de neiging om neutrale of positieve ervaringen om te zetten in negatieve gedachten en bent daar vervolgens te veel mee bezig: hij leek wel aardig tegen me, maar dat doet hij vast alleen uit eigenbelang.
  • Andermans gedachten invullen
    Je projecteert negatieve gedachten over jezelf op anderen: zij denkt natuurlijk dat ik dom ben, dat zou ik zelf ook denken.
  • De toekomst voorspellen
    Je gaat er op voorhand al vanuit dat het fout zal lopen en voorspelt je eigen onheil in de toekomst: ik word vast ontslagen als ik mijn best niet doe.
  • “Ik moet”-denken
    Je verzet je tegen de werkelijkheid en houdt halsstarrig vast aan wat je zou willen dat er gebeurt: hij/zij wil me niet meer zien maar ik moet gewoon aantrekkelijker worden, dan komt het vanzelf goed.

Trap niet in je eigen valkuilen

Het is niet erg om deze denkfouten te maken want we zijn allemaal menselijk. Je ervan bewust worden is wél belangrijk. Want alleen als je dit soort gedachtegangen bij jezelf herkent, kun je je eigen gedachten corrigeren. Als je iemands gedrag niet begrijpt, vraag dan eens concreet naar zijn of haar bedoeling, voordat je het allemaal zelf in gaat vullen.

Herken je deze valkuilen? Heb je regelmatig gedoe met je collega(‘s) of begrijp je helemaal niks van die ene collega? Neem dan eens contact met ons op en plan een gratis half uurtje in met een van onze coaches.

Gedoe of laissez faire!?

In zorgteams is nogal eens gedoe. Leidinggevenden hebben hun handen meer dan vol aan het aan- of bijsturen van allerlei teamontwikkelingen en het optimaliseren van de samenwerking. Soms krijg je als leidinggevende te maken met conflictsituaties of is er wrijving, waardoor de teamspirit niet optimaal is. Hoe ga je hiermee om en hoe zorg je ervoor dat je het maximale uit je team haalt?

Je kop boven het maaiveld uit durven steken

Een voorbeeld van zo’n situatie deed zich laatst voor. Ik had een sessie met een team waarbij gesproken werd over het onboarden van een nieuwe collega en hoe dit proces verlopen was. Ik sprak uit dat ik heel ontevreden was over hoe haar collega’s hiermee om zijn gegaan.

Voor een nieuwe medewerker is het heel belangrijk hem of haar op een goede manier te laten landen in je team en in de organisatie. Onboarding gaat vooral ook over de bedrijfscultuur, de visie en missie van de organisatie en samenwerking met de collega’s. In dit team werd echter gesproken over ‘een jonge hond’ die alles roept wat ze ziet, geen blad voor de mond neemt en aanschopt tegen de ‘gevestigde orde’. Dit resulteerde in een defensieve houding van collega’s, zelfs in negeren en buitensluiten. Initiatieven werden de kop ingedrukt, want ‘zo doen we dat hier altijd’. Ik bemerkte weinig enthousiasme over het nieuwe denken dat zij kwam brengen.

Gebrek aan energie om moeite te doen

En dit staat natuurlijk niet op zichzelf. Dit kenmerkt een grote mate van gebrek aan interesse in elkaar, het elkaar successen gunnen en elkaars talenten benutten. Op mijn vraag of dit team blij werd van deze manier van met elkaar samenwerken, was het antwoord “nee”. Echter, gevolgd door opmerkingen dat iedereen op zijn of haar manier al pogingen tot verbetering gedaan heeft, maar zonder resultaten. En dit team zit eigenlijk in de fase van……’laat maar’. Deze instelling, het laissez faire, is destructief als het gaat om het behouden van verbinding met elkaar, een goede samenwerking en het verhogen van de werkvreugde.

Eigenlijk is ‘laissez faire’ in elke menselijke relatie een doodssteek. Elkaar opgeven en geen moeite meer doen leidt over het algemeen niet tot het gewenste resultaat, namelijk het gevoel hebben het samen te doen, connectie te voelen en daarmee meer geluk te creëren. Ik kies zelf dan toch liever voor gedoe en confrontatie, ook al lijkt dat soms de weg van de meeste weerstand. Je best doen voor elkaar is echt toekomstbestendiger.

Haal het maximale uit je team

Hoe zorg je als leidinggevende voor een constructieve samenwerking in je team, waarbij wederzijds respect de basis is? Creëer een werkomgeving waar jouw medewerkers hun sterkten kunnen benutten en hun zwakten durven tonen. Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Plan dan een half uurtje gratis sparren in met een van onze coaches. Je krijgt een objectief advies en handvatten waar je direct mee verder kunt.