Hoe houd je contact met een medewerker met een burn-out?

Het is voor bijna iedereen een worsteling: een balans vinden tussen te veel en te weinig contact opnemen met je collega die thuis zit met een burn-out. Vaak wordt onterecht gedacht dat medewerkers met een burn-out niet zitten te wachten op een bericht vanuit de werkgever.

Een manier vinden om een collega, een vriend of familielid te helpen die een moeilijke tijd doormaakt, of het nu gaat om een burn-out, het verlies van een geliefde of een depressie, kan een uitdaging zijn. Het is niet altijd eenvoudig om de balans te vinden tussen te veel en te weinig zeggen, maar onderzoek bevestigt onmiskenbaar dat contact zoeken en betrokken blijven cruciaal is voor het herstel.

Onderzoek naar langdurig verzuim

Zeer recent onderzoek toont aan dat terugkomen op de werkvloer na langdurig verzuim erg lastig is. We weten dat het gemiddelde verzuim als gevolg van een burn-out 242 dagen is. Van de collega’s die tot 6 maanden uitvallen, keert 40% terug op de werkplek. Vallen ze tussen 6 maanden en een jaar uit dan is dat ook 40%. Maar zijn ze langer dan een jaar ziek geweest, dan komt maar 30% van de werknemers terug op zijn werkplek.

Wat een bewezen positieve invloed heeft op een succesvolle terugkeer, is regelmatig informeel contact met het werk. En dat zien we terug in de cijfers: tot 6 maanden verzuim keert maar liefst 88% terug, tussen 6-12 maanden is dat 79% en na verzuim van langer dan 1 jaar keert toch nog 69% terug op het werk. Dat is dus ruim twee keer zo veel!

Je hoeft je dus niet meer af te vragen of je wel of geen contact moet opnemen met je medewerker of je collega. De vraag is vooral hoe je dit dan op de juiste manier aanpakt.

Dit is waar je op moet letten bij het contact met je medewerker:

Check in zonder verplichtingen
Twee onderzoeken tonen aan dat de meest krachtige en effectieve manier om je ondersteuning te communiceren een eenvoudige check-in is, of dit nu via whatsapp, een kaartje of een telefoontje is. Wanneer je iets van je laat horen, doe het dan zonder verplichtingen en op een positieve, niet-veroordelende manier. Wanneer iemand emotioneel worstelt, zal het vermogen om aan jouw wensen tegemoet te komen (zo goedbedoeld als ze waarschijnlijk zijn) uiterst beperkt zijn – en een extra drempel, waarschuwen psychologen. Dus blijf weg van goedbedoelde adviezen om “eruit te komen”.

Breng een goede herinnering ter sprake
Verwijs naar een prettig moment dat jullie delen. Koppel je berichtje aan een positief geheugen. Het is een vorm van hoop geven. Je zou zoiets kunnen zeggen als: “Ik dacht net aan jou. Ik weet dat je de laatste tijd zoveel hebt meegemaakt, maar ik heb gezien hoe sterk je bent en ik weet dat je erdoorheen komt.”

Laat weten dat je er bent
Geef aan dat je er écht voor je medewerker bent. In plaats van een algemeen: ‘Laat het me weten als je iets nodig hebt’, kun je beter specifieke informatie geven over wanneer en in welke hoedanigheid je beschikbaar bent om te helpen als het nodig is.

Meer weten?

Wil je meer weten over burn-out en hoe je hiermee om kunt gaan binnen je team? Kun je tips en advies gebruiken over wat je kunt doen om het te voorkomen? Neem dan vrijblijvend contact op met één van ons en we laten ons licht schijnen op jouw vraag.

Stress door de verkeerde context

stress in het werk

Als leidinggevende hebben we allemaal te maken met collega’s die veel stressklachten ervaren in het werk. In de zorg is dit aan de orde van de dag.

Soms kan de oorzaak liggen in de inhoud van het werk en de drukte die daarmee gepaard gaat, maar ook kan de context waarin men werkt veel spanning opleveren. De manier waarop mensen omgaan met werkdruk, spanning en ontevredenheid is een belangrijke stressfactor. Wat mij vaak opvalt is dat vaak wordt verwacht dat de organisatie de slingers ophangt en hoofdverantwoordelijk is voor werkplezier. En dat levert soms ingewikkelde discussies op.

Het ligt vaak aan een ander

Werkgeluk is natuurlijk altijd een wederkerigheid. Je investeert in een organisatie en dat levert je dan vervolgens ook weer veel op. Het een kan niet zonder het ander. Maar de realiteit is soms toch anders. Veel mensen verwachten dat wanneer ze ontevreden zijn, de leidinggevende dat wel even oplost. Het ligt vaak aan de ander. En de reflectie dat je toch ook echt zelf je slingers op moet hangen valt niet altijd goed.

Regie pakken of afwachten?

En toch blijkt dat de regie pakken over je eigen leven vele malen meer geluk oplevert dan afwachten wat ‘de organisatie’ eraan gaat doen. In gesprekken met collega’s die stress ervaren blijkt het vaak een eyeopener om zelf je verantwoordelijkheid te pakken waar dat kan, en serieus de balans op te maken hoe je zelf het tij kunt keren.

Jij bepaalt!

In onze leergang waarin leiderschap over jezelf centraal staat, gaan we aan de slag om zelf aan het roer te gaan staan. Ontzettend waardevol voor zorgteams die vanuit hun zorghart niet altijd gewend zijn om goed voor zichzelf te zorgen en regie te pakken. We leren je om te ervaren dat je altijd een keuze hebt, en zelf bepaalt welke dat zal zijn!

Aan de slag?

Wil jij graag het leiderschap terugpakken over jezelf? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan bij TC2: altijd op maat, direct toepasbaar en zeer effectief.