Hoe zorg ik dan goed voor mezelf?

Herken je dit? Jij hebt het druk, je rent je benen onder je lijf vandaan en dat iemand dan tegen je zegt: “wel goed voor jezelf zorgen hoor!” Dat is vast heel aardig bedoeld maar het helpt je niet verder. Want je moet toch echt al die ballen in de lucht houden. Bovendien: hoe zorg je eigenlijk goed voor jezelf? En hoe zorg je ervoor dat je dat stressgevoel vermindert? Ik geef je in dit blog tips die je écht helpen om jouw dagelijkse belasting en (werk)druk beter te handelen.

Weet waar jouw stress vandaan komt

Om iets te doen aan de druk die je voelt, moet je weten waar jouw stress vandaan komt. Heb je bijvoorbeeld het gevoel dat je niet aan bepaalde verwachtingen kunt voldoen? Heb je een veeleisende baas, familie of vriendin die je steevast het gevoel geven dat je niet tegemoet komt aan hun eisen en wensen? Dat zorgt voor vervelende spanning. Lukt het je eigenlijk al lange tijd niet goed om tijd voor je gezin, je vrienden of een dierbare vrij te maken? Ook dat gaat aan je knagen. Zo zijn er allerlei oorzaken en situaties die jou een onaangename spanning geven. Zoek dus uit wat jouw belangrijkste stressbronnen zijn.

Bepaal wat je écht belangrijk vindt

Door je overvolle agenda lijkt alles urgent is en is iedereen even belangrijk. Dat is natuurlijk niet zo, maar soms overzie je het gewoon niet meer. Sta eens stil bij alle ‘belangrijke en urgente’ taken die je op je bordje hebt liggen en maak een lijstje waarbij je de belangrijkste op nummer 1 zet. Wees eerlijk tegen jezelf. Wat is nu echt belangrijk? En wat kan wachten? Dat geeft rust!

Doe één ding tegelijk

Het is heel verleidelijk om alsmaar door te blijven gaan. Nog even een mailtje wegwerken tijdens de lunch, nog even bellen terwijl je naar de volgende klant rijdt, etc. etc. Multi-tasken lijkt misschien lekker efficiënt en tijdbesparend, maar uiteindelijk doe je alles maar half. Onze hersenen zijn er écht niet voor gemaakt. Het is dus echt beter om gestructureerd en rustig te werken. Zet je mail bijvoorbeeld even uit als je met een klus bezig bent, of zet je telefoon op stil. Stap voor stap is dus écht the way to go!

Zeg nooit meteen ja op een vraag als je hoofd toch al overloopt.

Er zijn vele assertiviteitstrainingen die je leren om “nee” te zeggen. Ik zou het liever willen houden op “zeg niet meteen ja”. Voor je antwoord geeft op een verzoek of vraag, zorg dan eerst dat het voor jou helder is wat die vraag precies inhoudt. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruik van de onderhandelingsdriehoek, die tijd, middelen en kwaliteit aan elkaar verbindt.

Onderhandelingsdriehoek


Als iemand je vraagt iets voor hem/haar te doen stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Hoeveel tijd krijg ik om het resultaat af te leveren?
  • Is dat voldoende of niet?
  • Wat is de kwaliteitsvereiste van het resultaat?
  • Is het complex?
  • Moet het foutloos gebeuren?
  • Welke hulpmiddelen heb ik tot mijn beschikking?
  • Heb ik extra hulpmiddelen nodig?

Krijg je bijvoorbeeld erg weinig tijd, onderhandel dan over de kwaliteitseisen. Of heb je weinig middelen tot je beschikking om de klus te klaren, vraag dan om meer tijd.

Nog meer tips?

Vind je bovenstaande tips zinvol maar wil je nóg beter leren om de rust te bewaren in je drukke leven? Laat het ons dan weten, dan denken we gratis een halfuurtje met je mee. Klik op deze link om direct met één van ons een afspraak te plannen.

Wat je denkt ben je zelf

Uit talloze onderzoeken blijkt dat ons denken grotendeels bepaalt hoe we ons voelen. Het is dus niet zo dat een gebeurtenis an sich een gevoel bij jou veroorzaakt. Dat doet de manier waarop jij denkt over die gebeurtenis. Een bericht op social media bijvoorbeeld wordt door de ene volger negatief opgevat en door de andere juist weer positief. Zoveel mensen zoveel meningen, en dus ook zoveel manieren om tegen een situatie aan te kijken. Wat voor de een stressvol is blijkt voor de ander juist een feestje. Veel mensen met een burn-out zien alleen de negatieve kant van zaken. Ze putten zichzelf letterlijk uit door een negatief denkpatroon.

Het nut van piekeren

Om te herstellen van overspannenheid of burn-out is verandering in je denken noodzakelijk. De eerste stap is je bewust te worden van het feit dat je die negatieve gedachten hebt. Veel mensen met ernstige stressklachten weten niet waarover ze precies piekeren en toch liggen ze nachtenlang wakker. Een belangrijke vraag is dus wát je piekergedachten zijn. Welke gedachten komen er keer op keer bij je op waardoor je niet in staat bent om tot rust te komen?

Soms lig je te malen over problemen in je dagelijkse leven en lukt het je niet om het los te laten. Terwijl het eindeloos overpeinzen je niet dichter bij de oplossing brengt. Daarbij kun je jezelf de vraag stellen of jouw gedachten wel kloppen. We zijn geneigd het stemmetje in ons hoofd klakkeloos te geloven. Maar niets is minder waar.

Wat stressgedachten met je doen

Laten we teruggaan naar de tijd dat we nog dagelijks moesten jagen voor ons voedsel en we continu alert moesten zijn om niet ten prooi te vallen aan een wild dier. Elke onbekende prikkel was een potentieel gevaar voor ons leven. In de huidige tijd hebben we niet te maken met een naderende beer. Toch zijn er wél dagelijks onbekende prikkels die bij ons dezelfde reactie oproepen als die beer, namelijk: gevaar, kijk uit! Dat stemmetje zorgt ervoor dat we – vaak onbewust – hartkloppingen krijgen als er onverwachte en nieuwe dingen gebeuren. Alles in ons schreeuwt: pas op, kijk uit! Als we dit paniekgestuurde stemmetje volgen dan gaan we alles doen om het gevaar te bestrijden. Het oudste gedeelte van je brein, je oerbrein, is verantwoordelijk voor deze gedachten en reacties.

Je oerbrein is een kind

Je oerbrein kun je zien als een klein kind dat zich bedreigd voelt en in paniek raakt bij veranderingen en onbekende situaties. En wat doen we met een klein kind in paniek? Gaan we meedoen in paniek? Nee natuurlijk niet. We troosten dat kind, geven het een knuffel en stellen het gerust. Laat dat nu precies de oplossing zijn voor je eigen kind dat in paniek schiet. Dus niet meegaan, maar geruststellen, en samen kijken waar de paniek vandaan komt.

Onze hersenen zijn natuurlijk ontwikkeld en we kunnen beredeneren en logisch denken. En juist met dat doorontwikkelde deel van onze hersenen (neocortex) kunnen we onszelf bevragen op de instinctieve reacties van ons oerbrein. Klopt het eigenlijk wel wat ik nu in eerste instantie denk? En als je jezelf deze vraag kunt stellen voordat je vaak automatisch en emotioneel reageert, dan kun je er ook voor kiezen om anders op stress te reageren.

Stel jezelf de juiste vraag

Jezelf de juiste vraag stellen is misschien het meest lastige. Veel gedachten en gevoelens spelen zich namelijk in je onderbewuste af en je bent niet anders gewend dan op een bepaalde manier te reageren op situaties. Je omgeving is gewend geraakt aan jouw reacties en dagelijks herhalen zich vaak dezelfde patronen binnen je relatie, je familie en je werkomgeving.

En daarmee komen we bij de kern van ons vak. Wij stellen jou de juiste vragen die je aan het denken zetten over je eigen gedachten, de gevoelens die dat bij je oproept en je – vaak onbewuste – manier van handelen. Waarom maken bepaalde situaties je angstig, boos of verdrietig? Waarom kan je collega wel met dezelfde aanhoudende stress omgaan en heb jij er zo veel last van? Je kunt hier behoorlijk onzeker over worden. Als je leert te begrijpen waarom je bent zoals je bent dan krijg je meer grip op alles wat er om je heen gebeurt.

Hoe ga jij om met stress?

En voordat je nu zegt: ‘zo ben ik nu eenmaal’, neem dan het volgende eens in overweging. Als je in een lastige en stressvolle situatie zit, dan is het waarschijnlijk zo dat je de situatie zelf niet snel even kan veranderen. Je kunt proberen anderen om je heen te veranderen, maar ook dat is een onbegonnen zaak. De enige factor waar je wél volledige grip op hebt dat ben jijzelf. Onderzoeken hebben aangetoond dat persoonlijke eigenschappen veel meer afhankelijk zijn van de situatie waarin je je bevindt dan we dachten. Iemand die bijvoorbeeld op het werk een briljant leider is, kan thuis misschien wel geen enkele autoriteit hebben binnen het gezin.

Het antwoord op het omgaan met stresssituaties zoals een veeleisende baan, een lastige collega’s een ziek gezinslid, etc. zit dus helemaal in jouzelf. Hoe pak jij het aan?

Positief denken kun je trainen

Misschien geloof je het nu nog niet helemaal maar iedereen kan zichzelf trainen in positief en oplossingsgericht denken. Je hoeft dus geen geboren optimist te zijn of een bijzonder talent te bezitten. Iedereen kan het. Wees kritisch over je eigen gedachten en geloof ze niet klakkeloos. Daag jezelf uit en kom erachter of wat jij denkt realistisch is, of het je helpt iets op te lossen. Of zie je misschien beren op de weg die er helemaal niet hoeven zijn? Ga je niet voor die promotie omdat je stiekem bang bent om te falen? Verzin je smoezen om niet naar feestjes te gaan omdat je twijfelt aan je sociale vaardigheden? Iedereen heeft zijn eigen spookgedachten die misschien helemaal niet zo realistisch zijn als je zelf denkt.

Hulp of advies nodig?

Wil je meer weten over het trainen van jouw veerkracht en het ontwikkelingen van meer optimisme? TC2 ondersteunt je graag. Laat het ons hier weten!