5 tips om je zelfvertrouwen te verbeteren

We voelen allemaal weleens jaloezie als mensen heel ontspannen lijken te spreken voor een grote zaal, met gemak anderen overtuigen van hun ideeën, zonder blikken of blozen op anderen afstappen. Ze blaken van zelfvertrouwen. Maar hebben ze teveel zelfvertrouwen dan worden ze al snel arrogant of narcistisch gevonden. Althans zo denken we er in Nederland over.

Zelfvertrouwen is zo ongrijpbaar. Soms heb je het maar dan opeens als je het nodig hebt dan is het er niet. Of je maakt je juist veel zorgen en op het moment supreme blijkt het allemaal als vanzelf te gaan.

Volgens Albert Bandura een sociaal-psycholoog die zich hierin heeft verdiept betekent zelfvertrouwen het volgende:

“Het geloof in je vermogen om acties te organiseren en uit te voeren om met toekomstige situaties om te gaan”.

Je vertrouwt dus op je eigen vaardigheden om iets te kunnen bereiken. Of je zelfvertrouwen hebt, hangt ook af van de taak. Wat moet je precies doen?

Zelfvertrouwen is meer een gevoel dan een weten. Je weet namelijk niet voor 100% zeker of iets gaat lukken maar het gaat erom of je van tevoren het idee hebt dat het je gaat lukken of niet. En als het dan tegenzit, heb je er dan vertrouwen in dat je het kunt aanpakken?

Er zijn verschillende manier om zelfvertrouwen te vergroten maar de allerbelangrijkste bron is simpel: een taak vaak uitvoeren en veel oefenen.

Tip 1: Visualiseer je succes

Door in gedachten iets te doen, oefen je. Mentaal oefenen is een handige manier om iets te leren. Je kunt het altijd en overal doen, je hebt er niemand bij nodig en je kunt het zo vaak opnieuw doen als je wilt

Tip 2: Kijk en leer

Een andere manier om je zelfvertrouwen te ontwikkelen is door te kijken en te luisteren naar hoe anderen iets doen. Zo ga je het zelf ook beter snappen en ontstaat er zelfvertrouwen. Leren van anderen doen we als van kinds af aan. Als je iemand bijvoorbeeld ziet dansen en je leeft je echt in, dan worden de gebieden in je hersenen geactiveerd die je gebruikt om de dans zelf uit te voeren. Niet alleen mensen maar ook dieren leren door elkaar na te doen en naar elkaar te kijken.

Tip 3: aanmoedigen

Aanmoedigen kan zowel zelfvertrouwen geven als onzeker maken dus is het van belang om op een goede manier aan te moedigen. Bekrachtig inzet en complimenteer mensen voor het leren van fouten. Stimuleer jezelf ook om te leren van de fouten die je maakte.

Tip 4: Stel doelen en maak plannen

Het gaat erom dat je er vertrouwen in hebt dat jij het doel kunt bereiken. Dat kan alleen als je een haalbaar doel stelt en vervolgens een voor jou duidelijk, haalbaar en effectief plan maakt om dat doel te behalen

Tip 5: Probeer het!

Het beste recept om je zelfvertrouwen te vergroten is door te doen. Vaak vinden we het spannend om iets nieuws of moeilijks te proberen. We zien ertegen op, stellen het uit of doen het toch maar niet.

De hierboven genoemde tips gaan allemaal over het vergroten van je zelfvertrouwen voor een specifieke taak. Goed om te weten dat je ook een soort overkoepelend zelfvertrouwen kunt ontwikkelen.

Als  je bijvoorbeeld geen idee hebt hoe je invloed kunt uitoefenen op een stressvolle situatie, weinig hoop hebt het je gaat lukken en niet ziet hoe je met tegenslag om moet gaan bedenk dan dat je eigenschappen kunt ontwikkelen die je daarbij helpen: zelfvertrouwen, optimisme, hoop en veerkracht.

Top tip: Meld je aan voor de workshop “You got this”

Wil jij jouw eigenschappen ontwikkelen om met zelfvertrouwen, optimisme, veerkracht en hoop elke stressvolle situatie aan te kunnen? Stuur ons dan nu een berichtje naar info@stresspoli.com en meld je meteen aan voor de workshop “You got this!” of kijk voor meer info op: www.takechargeandtakecare.nl/nieuws/you-got-this

Bron: Matthijs Steenveld, Optimisme, hoop, veerkracht, zelfvertrouwen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *