Vakantie in aantocht! Of heb jij last van vakantiestress?

Herken je dat!? De vakantieperiode komt eraan. Je moet nog even flink bikkelen, voordat je alles los kunt laten. Agenda’s puilen uit met afspraken en de takenlijst groeit met de dag. Het gevoel van onmisbaarheid groeit, alles moet, je moet even door die vakantiestress heen, maar straks heb je……………rust!

Stress voordat je vertrekt

Na al die drukte stap je stuiterend de auto/camper/vliegtuig in, en het grote genieten gaat beginnen. Dat is tenminste wel de bedoeling. Maar vaak ontstaan de eerste irritaties al snel, want het is al lang geleden dat we zo dicht op elkaars lip hebben gezeten. Uit onderzoek, voor zover dat betrouwbaar is, schijnt dat een koppel elkaar gemiddeld slechts 7 minuten per dag gerichte aandacht geeft. Ai, zo’n vakantie hakt er dan best wel in.

Is dit de manier waarop we het willen? Ik vrees van niet, tenminste: zo wil ik het zelf niet. Wat namelijk ook uit onderzoek blijkt is dat de voorpret voor vakantie bijna nog meer waarde heeft dan de vakantie zelf. Dan is het toch doodzonde om zo te gaan jakkeren voorafgaand aan je vakantie? En gestrest te vertrekken?

Neem juist nu wat tijd

Realiseer je: zo onmisbaar zijn we niet, de tent draait echt wel door zonder jouw aansturing. En een leidinggevende die relaxed is maakt over het algemeen meer impact dan de ‘stresskip’. Dat vraagt om een nieuwe mindset, neem juist in de weken voor de vakantie wat meer tijd voor je medewerkers, deel de voorpret over de aanstaande vakanties om weer even verbinding met elkaar te maken.

En boost je teams, immers in de zorg is de zomerperiode altijd spannend vanwege personeelstekorten. Je voelt je veel beter over jezelf, je gaat straks meer ontspannen op vakantie en je bent leuker voor de mensen om je heen. En ja, dan kan het grote genieten écht beginnen. Wat ik jou wil meegeven is, precies zoals de mooie quote van Ikea: aandacht maakt alles mooier!

Even sparren?

Kan jij wel wat handvatten gebruiken om beter om te gaan met werkstress? Plan dan een gratis half uurtje in met een van onze coaches. We geven je concrete tips en fijne adviezen, waar je direct mee verder kunt. Zo ga jij zonder stress je vakantie in!

De 10 meest voorkomende denkfouten

Je eigen gedachtegang vind je waarschijnlijk heel logisch. Als iemand anders jou niet goed begrijpt dan denk je toch stiekem vaak dat het aan die ander ligt. Die heeft vast niet goed geluisterd. Onze eigen gedachten en conclusies nemen we vaak klakkeloos voor waarheid aan.

Je houdt jezelf voor de gek

Tijdens het communiceren met je collega’s ken je je eigen intenties, maar die van een ander vaak niet. Je denkt vaak wel te weten waarom iemand zich zus of zo gedraagt en je doet snel aannames. En als er een collega is die er hetzelfde over denkt als jij, voilà, jullie eigen waarheid is een feit. Maar niets is minder waar!

De 10 denkfouten die herkenbaar zijn

Is jouw waarheid ook écht de waarheid? Of ben je geneigd zaken voor een ander in te vullen? Hieronder een rijtje met veel voorkomende denkfouten die we écht allemaal met enige regelmaat maken. Herken je ze?

  • Zwart-wit denken
    Je ziet een situatie maar op twee manieren: goed of slecht, alles of niets. Dit geldt ook voor persoonlijke eigenschappen: als ik niet perfect ben, dan ben ik een mislukkeling.
  • Rampdenken
    Je denkt na over wat er allemaal mis kan gaan en gaat standaard uit van een negatief scenario. Ook al zijn positieve uitkomsten waarschijnlijker: als ik mijn baan kwijtraak, dan vind ik nooit een andere baan en raak ik ook mijn huis kwijt en mijn relatie etc. etc.
  • Emotioneel redeneren
    Je beoordeelt een situatie op basis van je gevoel en niet op basis van de oorspronkelijke informatie of gebeurtenis: ik voel me benadeeld, dus mensen vinden mij minder belangrijk.
  • Etiketten plakken
    Je stelt jezelf en anderen gelijk aan de fouten die ze maken of negatieve eigenschappen die ze hebben: jij hebt gelogen, dus je bent een misselijk mens.
  • Overgeneraliseren
    Je trekt grote conclusies uit een slechts paar negatieve ervaringen: je bent al twee keer niet op tijd gekomen dus je bent onbetrouwbaar.
  • Negatief denken
    Je hebt de neiging om neutrale of positieve ervaringen om te zetten in negatieve gedachten en bent daar vervolgens te veel mee bezig: hij leek wel aardig tegen me, maar dat doet hij vast alleen uit eigenbelang.
  • Andermans gedachten invullen
    Je projecteert negatieve gedachten over jezelf op anderen: zij denkt natuurlijk dat ik dom ben, dat zou ik zelf ook denken.
  • De toekomst voorspellen
    Je gaat er op voorhand al vanuit dat het fout zal lopen en voorspelt je eigen onheil in de toekomst: ik word vast ontslagen als ik mijn best niet doe.
  • “Ik moet”-denken
    Je verzet je tegen de werkelijkheid en houdt halsstarrig vast aan wat je zou willen dat er gebeurt: hij/zij wil me niet meer zien maar ik moet gewoon aantrekkelijker worden, dan komt het vanzelf goed.

Trap niet in je eigen valkuilen

Het is niet erg om deze denkfouten te maken want we zijn allemaal menselijk. Je ervan bewust worden is wél belangrijk. Want alleen als je dit soort gedachtegangen bij jezelf herkent, kun je je eigen gedachten corrigeren. Als je iemands gedrag niet begrijpt, vraag dan eens concreet naar zijn of haar bedoeling, voordat je het allemaal zelf in gaat vullen.

Herken je deze valkuilen? Heb je regelmatig gedoe met je collega(‘s) of begrijp je helemaal niks van die ene collega? Neem dan eens contact met ons op en plan een gratis half uurtje in met een van onze coaches.

Gedoe of laissez faire!?

In zorgteams is nogal eens gedoe. Leidinggevenden hebben hun handen meer dan vol aan het aan- of bijsturen van allerlei teamontwikkelingen en het optimaliseren van de samenwerking. Soms krijg je als leidinggevende te maken met conflictsituaties of is er wrijving, waardoor de teamspirit niet optimaal is. Hoe ga je hiermee om en hoe zorg je ervoor dat je het maximale uit je team haalt?

Je kop boven het maaiveld uit durven steken

Een voorbeeld van zo’n situatie deed zich laatst voor. Ik had een sessie met een team waarbij gesproken werd over het onboarden van een nieuwe collega en hoe dit proces verlopen was. Ik sprak uit dat ik heel ontevreden was over hoe haar collega’s hiermee om zijn gegaan.

Voor een nieuwe medewerker is het heel belangrijk hem of haar op een goede manier te laten landen in je team en in de organisatie. Onboarding gaat vooral ook over de bedrijfscultuur, de visie en missie van de organisatie en samenwerking met de collega’s. In dit team werd echter gesproken over ‘een jonge hond’ die alles roept wat ze ziet, geen blad voor de mond neemt en aanschopt tegen de ‘gevestigde orde’. Dit resulteerde in een defensieve houding van collega’s, zelfs in negeren en buitensluiten. Initiatieven werden de kop ingedrukt, want ‘zo doen we dat hier altijd’. Ik bemerkte weinig enthousiasme over het nieuwe denken dat zij kwam brengen.

Gebrek aan energie om moeite te doen

En dit staat natuurlijk niet op zichzelf. Dit kenmerkt een grote mate van gebrek aan interesse in elkaar, het elkaar successen gunnen en elkaars talenten benutten. Op mijn vraag of dit team blij werd van deze manier van met elkaar samenwerken, was het antwoord “nee”. Echter, gevolgd door opmerkingen dat iedereen op zijn of haar manier al pogingen tot verbetering gedaan heeft, maar zonder resultaten. En dit team zit eigenlijk in de fase van……’laat maar’. Deze instelling, het laissez faire, is destructief als het gaat om het behouden van verbinding met elkaar, een goede samenwerking en het verhogen van de werkvreugde.

Eigenlijk is ‘laissez faire’ in elke menselijke relatie een doodssteek. Elkaar opgeven en geen moeite meer doen leidt over het algemeen niet tot het gewenste resultaat, namelijk het gevoel hebben het samen te doen, connectie te voelen en daarmee meer geluk te creëren. Ik kies zelf dan toch liever voor gedoe en confrontatie, ook al lijkt dat soms de weg van de meeste weerstand. Je best doen voor elkaar is echt toekomstbestendiger.

Haal het maximale uit je team

Hoe zorg je als leidinggevende voor een constructieve samenwerking in je team, waarbij wederzijds respect de basis is? Creëer een werkomgeving waar jouw medewerkers hun sterkten kunnen benutten en hun zwakten durven tonen. Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Plan dan een half uurtje gratis sparren in met een van onze coaches. Je krijgt een objectief advies en handvatten waar je direct mee verder kunt.

Zelfzorg, wat is dat nou precies?

Voor de een een jeukterm, voor de ander dagelijkse kost: zelfzorg. Het woord roept bij iedereen iets anders op. Deze week ondervond ik tijdens een van mijn coachingsgesprekken weer eens dat we er blijkbaar nog lang niet over uitgepraat zijn dus hier gaan we nog een keertje: zelfzorg is noodzakelijk voor je mentale en fysieke gezondheid.

Wat is zelfzorg?

Wat ik met zelfzorg in ieder geval niet bedoel is een dagje sauna, de schoonheidsspecialiste, een weekendje weg, etc. Dat is allemaal superleuk en op z’n tijd ook echt aan te raden, maar zelfzorg houdt vooral in dat je op een gezonde manier met jezelf omgaat. Als je goed voor je mentale én fysieke gezondheid zorgt, dan vergemakkelijkt dat ook het contact met je partner, je familie, vrienden, je collega’s en je baas. Zelfzorg is dus ook even stilstaan, kritisch naar jezelf kijken, reflecteren en daarvan leren.

Eigen schuld dikke bult

Goed voor jezelf zorgen is best essentieel zou je denken. Toch nemen we maar zelden de tijd en de moeite om écht even stil te staan bij de manier waarop we naar onszelf kijken, ons bewust te worden van wat we dagelijks tegen onszelf zeggen en nadenken over wat hiervan te leren valt. We gaan als een dolle en als er iets misgaat dan wijzen we over het algemeen eerst met de beschuldigende vinger naar de ander. Onze malaise is de schuld van onze partner, onze collega’s of onze baas en wij kunnen er he-le-maal niets aan doen. Eh…. nee dus. Sorry! Dat brengt je niet verder.

Ik denk dus ik ben

Tijd nemen om terug te kijken op je dag en stilstaan bij hoe je je van binnen voelt is noodzakelijk en zeker geen overbodige luxe. Neem je eigen gedachten en gevoelens eens onder de loep en realiseer je dat we onszelf vaak onnodig in de put praten of vluchten voor dingen die we moeilijk vinden. Nergens goed voor als je beseft dat we allemaal goede en slechte kanten hebben en dat het ok is om soms onredelijk of boos te zijn. Belangrijk is om je er bewust van te zijn en besef je dat je er niet per se naar hoeft te handelen.

Reflecteren kun je leren

Ik zie mensen tijdens mijn trainingen soms een wegtrekker krijgen als het gaat over reflecteren, dagboekschrijven of meditatie. Maar dit zijn zulke krachtige tools om je beter te voelen over jezelf en het levert je zoveel op. Hoe je dat aanpakt als dit voor jou nu een ver van je bed-show is, kunnen wij je leren. Plan een gratis halfuurtje sparren in met één van ons en doe er je voordeel mee.

De balans tussen privé, werk en leiderschap

balans prive en werk

Elke leidinggevende professional in de zorg kent het wel………. de balans tussen privé en werk lijkt soms heel ver weg. Je hebt een heel vol hoofd door alles wat er op je af komt. Je moet dealen met perikelen op de arbeidsmarkt en je vraagt je af hoe je je mensen aan boord houdt. Maar ook ben je bezig met de vraag hoe het werkgeluk verbeterd kan worden op de werkvloer, en hoe je je hoofd financieel boven water houdt. Voldoen we wel aan alle kwaliteitskaders, blijven we aangehaakt bij alle innovaties, en ga zo maar door.

Natuurlijk is het uitdagend om zoveel ballen in de lucht te houden en met veel verschillende zaken bezig te zijn. Maar met alle lijstjes in je hoofd en het appel dat continu op je gedaan wordt kan het soms heel lastig zijn om met een leeg hoofd te gaan slapen en op je vrije dagen ontspanning te vinden. De balans tussen privé en werk is ver weg.

Het houdt niet op

Je voelt vast de druk om stiekem nog even wat mailtjes te versturen, want dan heb je dat toch maar even fijn gedaan voordat alle hectiek op maandag weer losbarst. En dat is makkelijk want thuis kun je gewoon door met je werk. Het digitale werken van de laatste jaren is heel efficiënt, maar het wordt daardoor ook steeds lastiger om wat rusttijd in te lassen. Door al die online mogelijkheden worden onze agenda’s steeds voller. En dat is niet gezond.

Want altijd ‘aan’ staan is een aanslag op jouw batterij. En dat gaat heel gestaag waardoor je niet altijd in de gaten hebt dat jouw reserves leger en leger raken. Totdat je gezinsleden of de mensen om je heen je confronteren. Waarom stel je drie keer dezelfde vraag? Je vergeet klusjes die je beloofd hebt te doen. Je kunt niet meer ontspannen en je hebt het gevoel dat alles je boven het hoofd groeit. Je overzicht is weg en je hebt het gevoel dat alles je te veel wordt. De grootste valkuil is dat je oprecht het idee hebt dat ‘het niet anders kan’. En dat je geen keus hebt. Deze gedachte moet je heel snel elimineren, want uiteindelijk bepaal jij de druk die je jezelf oplegt.

De balans tussen privé en werk

Ook in drukke tijden is het enorm belangrijk dat je in je vrije tijd dingen doet waar je energie van krijgt. En even niet bezig bent met werk en alles wat moet. Soms vergeten we in de hectiek welke activiteiten ons energie opleveren, maar iedereen kan uiteindelijk wel wat bedenken. En energie op doen is echt hard nodig, juist nu. Het lijkt een open deur maar we besteden snel te weinig aandacht aan onszelf in een hectische en onrustige wereld om ons heen.

Geef jezelf prioriteit

Onthoud dat juist energieke leiders meer impact kunnen maken en als voorbeeld kunnen dienen in een wereld waar disbalans in energie aan de orde van de dag is. Geef jezelf prioriteit en doe de dingen die je leuk vindt en waar jij van ontspant. Dus pak je tennisracket uit de kast, maak die mooie wandeling met je hond of stort je op de tuin, het maakt niet uit. Zolang het jou maar energie geeft. En je je hoofd even leeg kunt maken.

Een keer sparren?

Kun jij wel wat tips & tricks gebruiken om een goede balans te vinden tussen werk en privé? Merk je dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet? Plan dan een half uurtje gratis sparren in met een van onze coaches. Je krijgt een objectief advies en handvatten waar je direct mee verder kunt. Neem contact met ons op!

Ik een burn-out? Echt niet!

Denk jij dat een burn-out jou niet zal overkomen? Vind je het eigenlijk iets voor softies of mensen die niks gewend zijn? Niks is minder waar… Realiseer je dat juist door die overtuiging de kans groot is dat juist jij tegen je eigen grenzen zult aanlopen.

Langdurige stress

De aanloop naar een burn-out kan maanden of soms zelf jaren duren. In die periode raak je zelfs gewend aan de aanhoudende stress die je dag in dag uit voelt. Je lichaam gaat er ook op anticiperen en lange tijd lijkt het alsof er niets aan de hand is. In deze (weerstands)fase voel je zelf niet hoe opgejaagd je bent maar je omgeving zal het wel merken. Je gaat als een dolle en je denkt dat je superman bent, want je kunt álles aan.

Niks aan de hand!

Als iemand je in deze fase probeert te attenderen op je drukke gestreste gedrag dan zul je waarschijnlijk defensief of ronduit geïrriteerd reageren. Met jou is namelijk niets aan de hand! Je houdt jezelf continu voor de gek en degene die tot jou doordringt moet echt van hele goede huize komen. Jij hebt helemaal geen stress!

Het knock-out moment

En dan ineens loop je, voor jouw gevoel plotseling, tegen een keiharde muur aan. We noemen dit ineenstorting. En zo voelt het ook echt. Je kunt ineens helemaal niets meer. Je bent uitgeput en je herkent jezelf niet meer in je gedrag en je reacties. Zelfs op dit moment kun je waarschijnlijk nog steeds niet geloven dat wat je nu overkomt, echt een burn-out is. Er worden vaak fysieke oorzaken gezocht voor deze klachten, en er wordt heel wat geshopt bij specialisten, fysiotherapeuten, etc.

Ja, ik heb een burn-out

Accepteren dat je een burn-out hebt is een belangrijke eerste stap in het herstelproces. Want zonder acceptatie zul je steeds in dezelfde valkuil stappen en gewoon weer doorgaan zodra het enigszins kan. Dat is ronduit gevaarlijk voor je fysieke en je mentale gezondheid en dit is de reden dat sommige mensen meerdere burn-outs krijgen.

Professionele hulp bij burn-out

Een burn-out kan echt iedereen overkomen! Laat je helpen door een professional en zorg hiermee voor een duurzaam herstel. Zoek een gecertificeerd coach die zich heeft gespecialiseerd in burn-out. Neem de tijd en zet alle nodige stappen om een terugval te voorkomen. Twijfel je of je een burn-out hebt of worstel je nog met je diagnose? Plan dan hier een gratis halfuurtje sparren in met één van ons. We luisteren naar je en we helpen je gericht en op betrokken wijze verder.

Het Calimero-effect

Ken je Calimero nog? Het was die tekenfilm met in de hoofdrol het zwarte kuikentje dat leefde in een gezin met verder allemaal gele kuikens. Je herinnert je vast nog wel zijn bekende uitspraak: “Zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk!”. Dit was natuurlijk vooral vermakelijke tv, maar die slogan zegt iets over het omgaan met lastige situaties.

Hoeveel Calimero zit er in jou?

Tijdens coaching en training merk ik dat medewerkers vaak de organisatie verantwoordelijk maken voor zo’n beetje alles wat er niet lekker loopt op de werkvloer. Zelfs een gebrekkige onderlinge samenwerking wordt aan leidinggevenden geweten. Ze nemen niet altijd zelf hun verantwoordelijkheid voor de ontstane situatie en voelen zich slachtoffer van alles wat er niet goed gaat om hen heen.

Iedereen voelt zich weleens slachtoffer. We denken allemaal af en toe: dit moet mij weer overkomen! Ben je een echte Calimero, dan onderga je wat er gebeurt en blijf je alleen maar klagen en zagen. Je denkt: tja, ik kan er toch niks aan doen…. En precies die gedachte zorgt voor een verlammende en vaak negatieve houding. Het slurpt energie, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je omgeving. Als je de oorzaak van een probleem voortdurend bij anderen legt, verwacht je ook dat anderen het dus ook moeten oplossen. Maar je kunt de situatie ook omdraaien: bedenk je wat je zelf kunt doen aan datgene waar je je niet prettig bij voelt. En dat is meer dan je denkt!

Je kunt zelf wat veranderen

Vraag jezelf dus af of je wel voldoende verantwoordelijkheid neemt voor wat er in jouw wereld gebeurt. En realiseer je dat je ook zelf een inspanning zult moeten doen om dingen te veranderen. Ontdek op welke aspecten van je leven je wel invloed kan hebben in plaats van alles te laten afhangen van externe factoren.

Kun je hier wel wat praktische tips en handvatten bij gebruiken? Plan dan een gratis half uurtje met een van onze coaches in. We helpen je om zaken op een rij te zetten en we geven je inzicht in wat jij kunt doen om meer werkplezier en voldoening te creëren.

Niet alles wat kan, moet!

pesten op de werkvloer

De maatschappij waarin we leven is veranderd van een productiemaatschappij naar een echte informatiemaatschappij. We kunnen – als we dat willen – de hele dag op de hoogte zijn van alles wat er gebeurt en daarvoor hoeven we er niet eens op uit. De informatie dringt zich op elk moment aan ons op.

Science fiction anno 2022

Deze ontwikkeling heeft zich in een pijlsnel tempo ontwikkeld. Vandaag de dag maak ik dagelijks gebruik van mogelijkheden die ik zelf nooit voor mogelijk had gehouden. Ik heb een piepkleine computer in mijn broekzak waarmee ik continu in verbinding sta met de rest van de wereld.

Alles kan dus alles moet

Als ik nu een serie van pakweg 30 jaar geleden terugkijk is het tempo slaapverwekkend laag. Er gebeurt nauwelijks iets! We zijn dus gewend geraakt aan veel en snel. En zonder dag ik een oude mopperkont wil lijken, vraag ik me soms oprecht af of dit nu allemaal wel beter is dan destijds. Wat schieten we er nu écht mee op dat we dag en nacht kunnen shoppen, dat we 24/7 tv kunnen kijken en live gijzelingen kunnen volgen via social media en andere media platformen.

Keuzestress

Al deze mogelijkheden lijken ons ook wel te overspoelen. Ze zorgen ook voor veel keuzestress en dilemma’s. Daarbij vergelijken we onze binnenkant continu met de buitenkant van anderen. Perfecte plaatjes op social media geven ons het gevoel dat we het minder goed doen dan de rest van de wereld.

Doen wat bij je past

Realiseer je dus dat niet alles ook moet omdat het kan. Het zijn slechts mogelijkheden en jij bepaalt wat voor jou belangrijk is. Wil jij leren om bewuste keuzes te maken die passen bij wie jij bent? Plan dan eens een gratis halfuurtje sparren in met één van ons.

Teamculturen en leiderschap

teamculturen

Teamculturen en leiderschapsstijlen zijn net zo divers en verschillend als mensen zelf. Helaas is er niet één leiderschapskunstje dat altijd werkt om teams goed aan te sturen. Er zijn heel veel verschillende leiders in de zorg, ieder met hun eigen stijl. En ook in zorgteams werken veel verschillende mensen met elk hun eigen achtergrond en karakter, met elkaar samen. Wat wel opvalt is dat er in de zorg een grote gemene deler zichtbaar is….. er werken heel veel vrouwen! En dat kan complex zijn.

De dynamiek in een zorgteam

De dynamiek tussen vrouwen die intensief met elkaar samenwerken, doet mij wel eens denken aan de metafoor van een ‘krabbenmand’. Ik zie in teams vaak het krabbenmand-effect: een krab kruipt makkelijk uit een mand zolang hij er alleen in zit….het probleem is dat krabben juist vaak allemaal tegelijk uit de mand willen kruipen, waardoor ze elkaar belemmeren. De visser hoeft de mand zelfs niet af te dekken, want geen enkele krab redt het om zichzelf te bevrijden.

Gun elkaar successen

Vrouwen vinden het soms lastig elkaar successen te gunnen. En soms ondermijnen ze elkaar zelfs. Leidinggevenden hebben niet altijd in de gaten dat dit in teams gebeurt. Kies je als leider voor pragmatische oplossingen door bijvoorbeeld extra klussen bij iemand neer te leggen, dan levert dat vaak reacties op als: ‘er is hier een voorkeursbeleid’, of: ‘waarom ben ik niet gevraagd’, en ga zo maar door! Het brein werkt complex en vrouwen vinden het bovendien heel lastig om elkaar aan te spreken. Vooral wanneer er in teams veel krabjes zitten, kan dat de samenwerking beïnvloeden.

Wat kun je doen als leider?

In deze situaties is vooral veel spiegelen van gedrag in de groep, én individueel, van groot belang. En er bovendien ook met zachtheid naar kijken, omdat de kern van het probleem vaak gewoon onzekerheid is. Vaak zit er een gevoel achter, zoals: als je mij niet vraagt voor die klus dan vind je me zeker niet goed functioneren of niet aardig. Focus je als leidinggevende op potentieel en talent en help je medewerkers dat te ontwikkelen en te versterken. Want datgene waarvan je intens blij wordt, is vaak je sterkte en die kwaliteiten wil je verder ontwikkelen. Door ieders talent zichtbaar te maken, creëer je diversiteit en geef je ruimte aan alle krabjes om hun juiste plek in het team te vinden. Jaren geleden heb ik gewerkt voor een organisatie waar een mooie quote op de muur stond: “ieder mens wil van betekenis zijn”. Meer hoef ik niet te zeggen….

Een keer sparren?

Wil jij eens van gedachten wisselen over hoe je de talenten in jouw team verder kunt ontwikkelen, zodat iedereen het beste uit zichzelf haalt? Plan dan een gratis half uurtje sparren met een van onze coaches in. We helpen je graag verder!

Gedoe in je team? Pak het aan!

gedoe in je team

Werkgeluk zou bovenaan de prioriteitenlijst moeten staan bij leiders in de zorg. We weten ook dat dat nog niet zo simpel is.

Onrust op de werkvloer

In onze trajecten zien we vaak situaties waarbij de zorgorganisatie klaagt over een onwenselijke ‘cultuur’ in zorgteams. Het komt er meestal op neer dat er gedoe is en mensen op de werkvloer niet lekker met elkaar samenwerken. Er wordt niet goed meer gecommuniceerd. Soms leidt dat tot conflicten, of zelfs tot verzuim. En met een beetje pech hebben je klanten of cliënten daar ook last van. Is het dan het hele team dat niet deugt? Nee, gelukkig niet. Hebben deze teams dan extra aandacht nodig? Ja, aandacht is altijd een belangrijke factor voor ieders werkgeluk.

Praat het niet goed

Als leider is het vooral van belang goed in te zoomen op de teams en in beeld te krijgen wie de aanjagers van ‘het gedoe’ zijn. En ik weet uit ervaring dat dat mensen kunnen zijn waar voorgangers hun handen niet altijd aan durfden te branden. Het welbekende wegredeneren van het probleem komt veel voor: “ik heb geen bewijs”, “er is geen dossier”, “ze heeft ook echt wel goeie kanten”, noem alle redenen om er niets mee te doen maar op. Begrijpelijk, maar het zijn eigenlijk allemaal uitvluchten om niet in te hoeven grijpen.

Grijp in, al is dat moeilijk

En juist dat is wel nodig! Want wanneer je als leidinggevende de aanjagers van de onrust in je team niet naar voren haalt, de groei, de ontwikkeling en het werkgeluk van je medewerkers nooit goed uit de verf zullen komen. En ja, het vraagt lef, doortastendheid en slimheid om dit proces goed in te steken. Het interessante is dat, ook al protesteert een team meestal tegen ingrijpen, je zult zien dat interventie de lucht klaart en teams je uiteindelijk enorm dankbaar zijn. En dat is warme zakelijkheid wat mij betreft: koesteren wat goed is en ingrijpen op datgene wat ondermijnend en negatief werkt. En dat draagt altijd bij aan het werkgeluk in de teams.

Als leidinggevende heb je invloed

Leiders onderschatten nogal eens de invloed die zij hebben op de bedrijfs- en teamculturen. Die is echt groot, mits je het juiste leiderschap toont en altijd voorbeeldgedrag laat zien! Cruciaal en het is zo fijn om te merken dat het werkt! Leve het werkgeluk!

Half uurtje sparren?

Loop jij tegen ‘gedoe’ aan in je team? En weet je niet precies hoe je daarmee om moet gaan? Plan dan een gratis half uurtje sparren in met een van onze coaches. We geven je praktische tips waar je direct mee verder kunt.