Ziekmelding als escape

Het verzuim is hoog in de zorg. Regelmatig heeft een ziekmelding te maken met stress op het werk. Bijna dagelijks zie ik dat medewerkers zich ziekmelden met een ‘vage’ klacht. Dit varieert van rugklachten, hoofdpijn en jawel….. ook covidklachten. Maar is dit de échte reden voor verzuim? Vaak zit hier een andere oorzaak achter: stress! Wegblijven lijkt de enige uitweg als medewerkers gebukt gaan onder werkdruk.

Doorvragen, doorvragen, doorvragen

Leidinggevenden hebben vaak wel het gevoel dat er iets niet klopt. Zij voelen wel aan dat er iets speelt dat stress en onrust veroorzaakt. Toch nemen ze niet altijd de tijd om hier op een zorgvuldige wijze op door te vragen. Ze denken dat de echte reden toch niet boven tafel komt of ze hebben er simpelweg de puf niet meer voor, omdat ze al zo veel aan hun hoofd hebben.

Privé is privé

Deze vorm van verzuim is een escape uit het werk. Vaak lijkt wegblijven voor werknemers namelijk een vluchtroute. Dit kan liggen aan de sfeer binnen een team, de aanhoudende werkdruk maar meestal is het een combinatie van werk- en privéredenen. Dit is precies waarom medewerkers hierover liever niet willen praten want privé houden ze meestal liever voor zichzelf. En ook dat kan weer allerlei redenen hebben.

Ziekmelding als vluchtroute

Je ziekmelden als enige tactiek om te ontsnappen aan een aanhoudende stresssituatie is niet effectief. Want je moet toch op een zeker moment weer terug en dan begint het hele circus weer opnieuw. Het is een manier om even tot rust te komen maar in dit soort situaties is het juist zo belangrijk dat je leert hoe je je juist dan staande houdt. Zolang de omstandigheden niet worden aangepakt, blijft de bron voor verzuim namelijk ontstaan en komt er geen oplossing.

Kijk in de spiegel

Toegeven aan jezelf dat het je allemaal even boven het hoofd groeit is een belangrijke eerste stap. Het daarna bespreekbaar maken met betrokkenen is essentieel. Ik bedoel hiermee niet dat je anderen de schuld geeft, maar samen op zoek gaat naar de oplossing. Als leidinggevende is het key om goed naar je medewerker te luisteren, door te vragen en samen actief op zoek te gaan naar een oplossing.

Veerkracht vergroten

Wil je weten hoe je dit aanpakt en hoe jij zelf je veerkracht kunt vergroten? Zodanig dat je zelf in stresssituaties het hoofd koel kunt houden? Of wil je het gesprek met je medewerker op een positieve manier aangaan? Maak een afspraak voor een gratis halfuurtje sparren en krijg antwoord op jouw specifieke vragen.

Thuiswerken en tóch verbinding houden

thuiswerken en toch verbinding houden

Thuiswerken en tóch verbinding met elkaar houden, hoe doe je dat? In het blog van vorige week gaf ik een vlammend betoog om als manager in de zorg je medewerkers, daar waar haalbaar, de ruimte en het vertrouwen te geven om vanuit huis te kunnen werken. Ik ben een groot voorstander van thuiswerken, ook in bijvoorbeeld een hybride vorm als we in de toekomst weer zonder risico’s met elkaar in hetzelfde gebouw kunnen zitten. Hoe zorg je ervoor dat de samenwerking in je team optimaal blijft als er meer thuisgewerkt wordt?

Minder contact met elkaar door thuiswerken

Thuiswerken heeft veel voordelen. Maar wat ik in de praktijk ook regelmatig hoor is het gemis aan echte verbinding. We missen het praatje bij de koffieautomaat en het sparren met de collega aan het bureau tegenover je. Het contact wordt minder en we zien elkaar niet vaak meer face-to-face. En dat geeft soms een ingewikkelde dynamiek in het team: collega’s spreken niet altijd meer elkaars taal, voelen zich misschien zelfs verwaarloosd en worden daar een beetje sip van. Online vergaderen met grotere groepen is ook geen verbindende bezigheid; wel heel efficiënt maar dit gaat ten koste van het persoonlijk connecten. En daarmee lopen we het risico om als team niet meer zo constructief te werken met elkaar. En een team is zo sterk als de zwakste schakel. Dus als je merkt dat een enkeling af dreigt te haken in de verbinding, dan is het opletten geblazen.

Verbinding kun je stimuleren en faciliteren

Thuiswerken en tóch verbinding houden: als manager kun je een aantal dingen doen om de samenwerking en het persoonlijke contact in je team te stimuleren. Een gezellige digitale avond met borrelbox thuis organiseren om weer wat fun te hebben. Of je haalt ongehoorzaam de club toch weer een keer live bij elkaar. Ik heb onlangs voor dat laatste gekozen, om met name het gebrek aan verbinding bespreekbaar te maken en met elkaar te brainstormen hoe we elkaar in deze tijden toch een beetje vast kunnen houden. Want naast alle perikelen die we hebben in de zorg worden collega’s soms ook geteisterd door positief geteste gezinsleden of is er gebrek aan een goede werkplek thuis. Thuiswerken is heel fijn, als het kan, maar kan ook stress opleveren als er bijvoorbeeld drie kleine kinderen om je heen dralen. En dan is het goed om dit soort zaken even met elkaar te kunnen delen.

Wil jij tips & tricks om optimaal samen te werken?

Als manager is het heel belangrijk om je team in een energieke en constructieve flow te houden, als het niet meer normaal is om elkaar elke dag op de werkvloer tegen te komen. Dat klinkt simpel, maar ik denk dat het werkt om elkaar regelmatig te blijven zien en vooral ook open te bespreken wat je van elkaar nodig hebt. Aandacht voor elk schakeltje in de ketting. Dus manager, wees alert, want als leidinggevende kun je echt in grote mate bijdragen aan het werkgeluk van je collega’s.

Wil je een keertje sparren over hoe jij de samenwerking in jouw team kunt optimaliseren? Plan dan een gratis half uurtje met een van onze coaches in. We geven je praktische tips en concreet advies, waar je direct mee verder kunt. Neem contact met ons op.

Stuur jij op vertrouwen… of op controle?

balans prive en werk

De gemiddelde manager zal op deze vraag als antwoord geven dat hij of zij op vertrouwen stuurt. Toch blijkt in de praktijk dat dit vaak niet het geval is. Hoe ga jij bijvoorbeeld om met thuiswerken?

Thuiswerken in de zorg

In de afgelopen periode, vanwege Covid, is het ‘nieuwe werken’ versneld ingevoerd en zijn mensen hoofdzakelijk thuis gaan werken. Thuiswerken is inmiddels gemeengoed geworden in de meeste sectoren. In de zorg is dat echter anders: zorgprofessionals moeten op locatie zijn om hun beroep uit te kunnen oefenen. Maar geldt dat ook leidinggevenden en ondersteunend personeel? Moeten zij ook fysiek aanwezig zijn, of niet? Daar gaan zorginstellingen heel wisselend mee om.

Vertrouwen is key

Er zijn organisaties die hun leidinggevenden en administratieve krachten ronduit verbieden om op kantoor te werken, maar vaker zien we dat medewerkers verplicht worden om gewoon fysiek aanwezig te zijn op de werkvloer. Het argument daarbij is vaak het laten zien van loyaliteit aan het zorgpersoneel, die moeten immers ook naar het werk komen. Maar is dat inderdaad de drijfveer? Ik bespeur nog vaak een diepgeworteld wantrouwen: men denkt dat er niet efficiënt gewerkt wordt als de baas uit zicht is. Terwijl het ene na het andere onderzoek aantoont dat mensen thuis productiever zijn en langer doorwerken. Zolang het vertrouwen vanuit de organisatie er maar is.

De voordelen van thuiswerken

Thuiswerken heeft namelijk ook echt voordelen! Het is fijn om de hond uit te kunnen laten in je lunchpauze en tussen de werkzaamheden door even te bewegen in de frisse lucht. Zo laad je weer op en ga je met nieuwe energie weer aan het werk. En omdat je toch niet hoeft te reizen is het helemaal niet erg om een uurtje langer door te werken om die ene klus nog even af te maken. Waarom moeten we ons dan toch in allerlei bochten wringen om per se op kantoor te verschijnen?

Laat het los

Sturen op controle geeft slechts een schijnveiligheid. Het gros van alle medewerkers in de zorg heeft écht de juiste intenties en werkt hard. Ook thuis. Dus, managers: laat het los, draag bij aan het werkgeluk van jouw medewerkers door ze jouw vertrouwen te geven. Geef je mensen de ruimte om werk en privé goed te kunnen combineren. Je krijgt er namelijk zooooo veel voor terug!!!

Gratis half uurtje sparren?

Wil jij sturen op vertrouwen en je medewerkers efficiënt thuis laten werken? Plan dan een halfuurtje met één van onze coaches in, waarbij we je concreet advies en praktische tips geven over hoe je dat aan kunt pakken. Neem contact met ons op.

Wat wil jij?

Nee, dit blog gaat niet over dat spelletje dat we allemaal wel kennen van flauwe feestjes met een post-it op je voorhoofd, en waarschijnlijk net iets te veel alcohol….

Het is de schuld van die ander

Ik stelde één van mijn klanten laatst de vraag: “wat wil jij?” en het bleef lange tijd stil. We hadden het zojuist uitgebreid gehad over wat er allemaal mis was met haar werk, haar werkgever en haar collega’s. Ze wist dus heel goed wat ze niet wilde, maar de vraag wat ze nu wél wilde was voor haar erg moeilijk om te beantwoorden. En ze is hierin niet uniek want we zijn gewoon meer geneigd te laten weten wat ons niet bevalt aan ons werk. En daarvan is onze omgeving natuurlijk vaak de schuld….. Maar de vraag eens omdraaien en vertellen hoe je het dan wél wilt is lastig, omdat je dan zelf aan zet bent.

Afleiding door continue prikkels

Het is o zo makkelijk om te klagen over je werk, je partner, je familie, de situatie waarin je zit, etc. Vertellen wat je wél wilt vraagt om te beginnen om zelfkennis en de aanhoudende stroom van prikkels van buitenaf houden ons weg bij onszelf. We worden bijna 24/7 beziggehouden door onze telefoon, e-mails, social media, Netflix, onze partner of kinderen, collega’s, vrienden, noem maar op. We zijn bijna de hele dag online en daarmee ben je dus per definitie niet bezig met jezelf.

Wie lost mijn probleem op?

Het is ook best comfortabel om niet over jezelf te hoeven nadenken en je focus te hebben op je omgeving. Dat betekent namelijk dat je zelf niet beweging hoeft te komen om je situatie te veranderen. Oók als er binnen je team gedoe is of als je je werk überhaupt niet leuk vindt. Het is onvoorstelbaar hoeveel van ons blijven hangen in een baan waar ze volledig op leeglopen maar niet in beweging komen omdat ze wachten totdat anderen het oplossen.

Don’t get mad, get a plan!

Blijven verwachten dat anderen je problemen oplossen kan maar tot één ding leiden: teleurstelling en uiteindelijk vastlopen. Begrijp me niet verkeerd, het is niet gemakkelijk om je eigen aandeel in een lastige situatie onder de loep te nemen. Daarom bleef het bij mijn klant ook heel stil toen ik haar vroeg wat ze wel wilde. Als jij constateert dat het niet lekker loopt thuis of op het werk en je voelt dat je vastloopt, stel jezelf dan ook de vraag wat je wel wilt. Dat is een belangrijke eerste stap die je helpt zelf regie te pakken over het verloop van bijvoorbeeld je relatie of je carrière.

Wat wil jij eigenlijk?

Als ik jou de vraag zou stellen: “wat wil jij?” Heb je hier dan een antwoord op? Heb je al stilgestaan bij jezelf en onderzocht wat voor jou belangrijk is? Dit kan betrekking hebben op een privé- of werksituatie. Zou je daar graag achter willen komen met behulp van een professional? Neem dan eens de tijd voor een gratis halfuurtje sparren met één van ons.

Coronasupport voor zorgprofessionals

coach

Wat kan ik doen voor mijn mensen? Het is zwaar in de zorg in deze tijd. We lopen allemaal op ons tandvlees en leidinggevenden voelen zich zo verschrikkelijk machteloos!

Golf na golf

De Deltagolf net achter de rug en de volgende maatregelen als gevolg van een nieuwe variant staan alweer voor de deur. Veel zorgmanagers zitten met de handen in het haar. Er is een verschrikkelijk tekort aan zorgmedewerkers, de roosters zijn nauwelijks nog rond te krijgen. Hun teams werken zich tig slagen in de rondte maar het lukt soms gewoon niet.

Machteloos gevoel

Als leidinggevende zie je je collega’s steeds vermoeider worden en toch moet je hen weer vragen extra diensten te draaien. Simpelweg omdat het niet anders kan. Dit doet pijn en hiervan liggen momenteel veel teamleiders wakker. Het machteloze gevoel knaagt en je kunt voor je gevoel helemaal niets doen. De rek is er vol-le-dig uit.

Coronasupport voor zorgprofessionals

Deze week zijn we bij een aantal klanten weer gestart met online coronasupport. Dit is een halfuurtje met één van onze coaches waarbij zorgmedewerkers even kunnen spuien, briesen, uithuilen en hun ei kwijt kunnen. We bieden een luisterend oor en geven praktische tips, en dat is vaak al zo helpend.

Wat je wél kunt doen voor je team

Voel jij je ook machteloos en wil je je team iets kunnen bieden wat hen de komende zware periode gaat helpen? Bied hen dan deze 30 minuten met een coach. Er zijn veel dingen waarop je als leidinggevende geen invloed kunt uitoefenen in deze tijden, maar gelukkig zijn er ook dingen die je wél kunt doen. Dit is er één van.

Wil je meer weten over onze online coronasupport, neem dan contact met ons op via: info@tc2.nl of vul onderstaand formulier in:

Op een mooi 2022 in de zorg!

2022 in de zorg

2021 was een enorm pittig jaar voor de zorg. En er is nog niet veel veranderd, we starten dit nieuwe jaar gewoon weer met een harde lockdown. Laten we hopen dat het ook het juiste effect heeft op zorgpersoneel en 2022 een jaar met meer rust en regelmaat wordt. Dat de leiders even niet in een militaristisch regime hoeven te opereren maar weer liefdevol en met aandacht kunnen samenwerken met de teams.

Mentaal herstel na een zware periode in de zorg

Er is veel leed geweest en mogelijk is het nog niet voorbij. Leidinggevenden vragen ons regelmatig om medewerkers individueel te spreken, omdat ze zo verdrietig zijn over de afgelopen periode. Bij elkaar kunnen ze niet meer terecht, niet omdat ze dat niet willen, maar omdat het ze nét lukt om hun hoofd boven water te houden. Ik zou leidinggevenden in de zorg dan ook willen oproepen om 2022 te gaan benutten voor mentaal herstel. Jaarplannen niet volstampen met allerlei projecten waardoor we elkaar nog meer uitputten, maar met activiteiten ter verhoging van het werkplezier en met aandacht voor onverwerkte gebeurtenissen van afgelopen jaren.

Het zal niet de eerste keer zijn dat men dit, die oproep om liefdevol en vol aandacht voor elkaar te zijn, soft geneuzel vindt van mij. Natuurlijk moeten we als leidinggevenden de dagelijkse praktijk runnen. Maar laat ik tegen deze mensen dan het volgende zeggen: soft geneuzel leidt tot een gezonde bedrijfsvoering. Immers, een gelukkige medewerker is vele malen efficiënter in zijn/haar werk, vertrekt minder snel naar een andere werkgever en is minder vaak ziek.

Help je medewerker herstellen

Dus leiders, of je nu soft of zakelijk wilt sturen, zorg goed voor je mensen en geef ze in 2022 volop de kans om mentaal te herstellen! Interne gesprekspartners zoals vertrouwenspersonen of psychologen worden niet altijd vertrouwd, puur omdat ze collega zijn. En de ervaring leert dat de emmers behoorlijk vol zitten, ook door de combinatie van werk en privé tijdens de lockdowns. Een coach gaat objectief met je medewerker in gesprek, met aandacht en met oog voor persoonlijk herstel. Chapeau voor de leiders die de sensitiviteit bezitten om mensen deze hulp/coaching aan te bieden, want dat wordt ontzettend gewaardeerd!

Wil je meer weten over onze coaching? Neem dan contact met ons op!

Laten we hopen op een succesvol nieuw jaar waarin we onze bedrijfsvoering op orde hebben en het werkplezier is vergroot!

Proost, op een mooi 2022!!!!

We blikken terug op een zwaar jaar

vakantiestress

Het is weer een bijzonder jaar geweest in de zorg. Niet alleen Covid, maar ook de krappe arbeidsmarkt, het oplopende verzuim en de complexiteit trekken een wissel op zorgprofessionals. Voor leidinggevenden is het een uitdaging om alle perikelen in goede banen te leiden.

Corona trekt een grote wissel op de zorg

We kijken terug op een pittige tijd in de afgelopen 2 jaar. Wie is de crisisberaden niet ontzettend beu over hoe nu weer te anticiperen op de coronamaatregelen? Je medewerkers klagen over de voortdurende werkdruk en je hebt het gevoel dat dit nooit meer gaat stoppen. De uitputting ligt op de loer. En in alle hectiek vergeten we soms om elkaar te ‘boosten’ en complimentjes te maken over dat we het toch maar weer geflikt hebben. Het was zwaar, maar we did dit!

De omstandigheden waarin we de afgelopen jaren gewerkt hebben heeft ons richting en daadkracht gegeven, maar niet de zachtheid die ook zo hard nodig is. En dat bedoel ik met boosten. Leidinggevenden hebben elkaar nu heel hard nodig om de energie erin te houden en elkaar de credits te geven die zo fijn zijn. Helemaal in tijden waarin je continu uit ‘kwaden’ moet kiezen en gevoel het goede te doen soms kwijtraakt. Professionals hebben hun handen al vol aan het bieden van de juiste zorg en/of behandeling en hebben daarmee geen oog meer voor hun leidinggevende. Daarom is het zo belangrijk dat je dit onderling goed doet met elkaar.

Een coach kan veel voor je betekenen

Waarschijnlijk heel herkenbaar, maar leidinggevenden vragen zelf niet snel om hulp/coaching of intervisie. In mijn dagelijkse praktijk merk ik dat dat een flinke hobbel is en wordt ervaren als onvermogen. Maar de ervaring leert, dat als je eenmaal de stap genomen hebt om bijvoorbeeld met een coach in gesprek te gaan, er veel verandert in het omgaan met de hectiek en je als leidinggevende meer rust vindt. Als organisatie is het heel belangrijk om dat goed te faciliteren, want je leiders zijn cruciaal en het is van groot belang om hen fit en mentaal gezond te houden. Mijn stellige overtuiging is dat elke leider een coach zou moeten hebben, om te kunnen sparren en je te laten spiegelen over je eigen gedrag. Dat lucht op, je leert veel over jezelf en je blijft mentaal gezond.

Geef elkaar complimenten!

Het goede nieuws is dat steeds meer organisaties het belang en de toegevoegde waarde van coaching zien. Dus mocht je nog een intervisiesessie met je collega’s hebben gepland, blik dan terug op het jaar en geef elkaar oprechte complimenten! Dan gaan jullie het nieuwe jaar in met een goed gevoel.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van coaching voor jou en je organisatie? Neem dan contact met ons op!

Effectieve manieren om werkstress aan te pakken

Tijdens een intervisiesessie die ik vorige week begeleidde keken 6 teamleiders in een zorginstelling me aan. Ik zag de vermoeidheid in hun gezicht en in hun houding. Ze werken allemaal in een zorgorganisatie en daar is de afgelopen jaren geen moment van rust geweest. Het werk gaat maar door, vaak letterlijk 24/7. Want patiënten zijn er nu eenmaal niet alleen tijdens kantooruren.

De werkstress die ze al lange tijd ervaren begint z’n tol te eisen. Hun vraag was hoe ze met deze aanhoudende werkdruk moesten omgaan zonder zelf op te branden.

Gedachten die blijven malen….

Als je tientallen of honderden mensen aanstuurt dan voel je je verantwoordelijk voor het welzijn van al deze mensen. In gedachten blijf je oplossingen bedenken voor vraagstukken, maak je je misschien zorgen over een aantal zaken en je brein blijft maar actief. Je ligt er ’s nachts zelfs wakker van en de vermoeidheid slaat op een gegeven moment toe.

Voor hun gevoel hadden ze alles al geprobeerd. Ze klappen de laptop bewust niet meer elke avond open om nog wat mails weg te werken. Ze leggen hun telefoon keurig rond 21.00 uur weg en proberen zoveel mogelijk rust te nemen. Maar die gedachten malen gewoon door.

En hoe krijg je die stil?

Door dit soort praktische zaken aan te pakken kun je je stresslevel verlagen en dat is zeker een heel goed idee. Maar het uitzetten van je pc of je telefoon op stil zetten lost de onrust en de emoties die gepaard gaan met stress niet op.

Hoe ga jij om met stress?

We hebben allemaal onze eigen manier om om te gaan met emoties die veroorzaakt worden door (werk)stress maar die zijn niet allemaal effectief. Deze niet-effectieve manieren komen vaak voor en misschien herken je er een paar:

  • Verdoven
    Een emotie als het ware verdoven door teveel te gaan eten, roken, drinken, tv kijken, gamen of zelfs drugsgebruik.
  • Vluchten
    De stress gedurende lange tijd ontvluchten, ontkennen of negeren door harder te werken, er niet aan te denken en dóór te gaan, of te fantaseren over een wonder waardoor je stress vanzelf verdwijnt.
  • Verzuim
    Je ziek melden of instorten (als enige strategie).
  • Verbergen
    Je gevoelens en problemen voor jezelf houden en ze verbergen voor de buitenwereld.

Manieren die wél werken!

Hoe we met stress omgaan heeft natuurlijk alles te maken met onze omgeving en de situatie waarin we ons bevinden, maar we hebben zelf meer invloed op deze situatie dan we vaak denken.

De volgende acties helpen je écht je stress te verminderen:

  • Accepteer dat je last hebt van (werk)stress en dat je niet feilloos bent. Dat is ok.
  • Leer je eigen reacties en gevoelens beter kennen. Als je merkt dat je meer gaat eten, drinken of sneller geïrriteerd bent, dan kun je je afvragen wat er nu echt aan de hand is.
  • Vraag jezelf af waarom je ontevreden, bang, boos, etc. bent.
  • Durf naar het probleem te kijken of vraag hier hulp bij van anderen of een professional.
  • Als je de oorzaak van je stress niet kunt veranderen, bekijk dan waar je wél invloed op hebt. Accepteer datgene waarop je geen invloed hebt.
  • Probeer veranderingen te maken door kleine stapjes te zetten.

Wil je ook leren effectief om te kunnen gaan met (werk)stress?

Ook jij kunt leren om beter om te gaan met datgene wat jou stress geeft. We geven je praktische tips en we gaan samen met jou op zoek naar jouw persoonlijke recept voor een gezonde stressstrategie. Plan hier een gratis sessie in met een coach die je echt verder helpt, zodat jij weet hoe je op een ontspannen manier met werkdruk en (werk)stress omgaat.

Samen klagen schept een band. Of niet?

Een trein die vertraging heeft, het slechte weer, de coronamaatregelen….. we klagen graag en veel. En over van alles en nog wat. Ook in zorgteams wordt wat af geklaagd. Over de werkdruk, over een collega die zich te vaak ziek meldt, over je leidinggevende, over de organisatie, het overheidsbeleid. En eerlijk gezegd: er is momenteel ook genoeg om over te klagen.

Samen klagen… wat heeft dat voor effect?

Bij teamoverleggen zie ik tijdens de inloop vaak hoe blij mensen zijn om elkaar weer te zien en te spreken. Vrijwel meteen wordt er lekker op los geklaagd over de gang van zaken. Er ontstaat een gevoel van ‘we zitten allemaal in hetzelfde schuitje’ en dat schept een band.

In het meest gunstige geval zorgt het samen praten over alles wat er speelt, over wat er goed gaat maar ook over wat er niet goed gaat, ervoor dat je er samen voor gaat en elkaar als team door barre tijden heen sleept. Dan geeft het energie om dóór te gaan. Samen klagen kan echter ook zorgen voor een machteloos en ontevreden gevoel, het ‘waar doen we het allemaal voor’. En dat kan juist weer verlammend werken.

Wat is het nut van klagen?

De meeste leidinggevenden klagen over het geklaag binnen hun team. Maar dát vind ik niet helemaal terecht. Klagen heeft namelijk wel degelijk een functie. Het is een – niet heel effectieve – manier om je behoeften kenbaar te maken door iets of iemand de schuld te geven. Klagers zeggen meestal niet waar ze werkelijk behoefte aan hebben. Alleen klagen is niet effectief en leidt niet tot verandering. Voor leidinggevenden is het juist essentieel om te weten wat de achterliggende reden is dat er wordt geklaagd. Want alleen dan kun je je medewerkers verder helpen.

Van probleem naar oplossing

Als leidinggevende is het heel belangrijk om erachter te komen wat iemand op zijn hart heeft. Probeer het klagen dus niet gelijk de kop in te drukken maar leer je collega’s in plaats daarvan om ook aan te geven wat ze nodig hebben. Hierbij verleg je de focus van het probleem waarover geklaagd wordt naar de oplossing! Dat geeft een positieve vibe en is precies de brandstof die je samen met je team hard nodig hebt om jullie doelen te bereiken.

Tegen zorgprofessionals zou ik willen zeggen: sta je op het punt om ergens over te klagen? Stel jezelf dan de vraag: wat zit me precies dwars, wat mis ik, en wat wil ik dan wel?

Zet klagen om naar energie!

Klaagt jouw team ook steen en been maar wordt er weinig opgelost? Weet je niet hoe je een negatieve sfeer kunt ombuigen naar meer werkenergie? Plan hier dan nú een gratis en vrijblijvend consult in. We helpen je graag verder!

Plezier in het werk: pak jouw eigenaarschap en maak er weer een feestje van!

eigenaarschap

De organisatie, wie is dat eigenlijk!? We praten vaak over ‘de organisatie’, maar als je vraagt wie die organisatie dan precies is, weten we dat eigenlijk niet zo goed. Het is namelijk makkelijk om de organisatie de schuld te geven van dingen die je niet zo fijn vindt, en zelf buiten schot te blijven. Want onvrede over werk wijten we liever aan een abstracte identiteit dan aan je directe collega, je leidinggevende of….. aan jezelf!

Je hebt zelf wel degelijk invloed op de sfeer

De zorg heeft het zwaar, verzorgenden en verpleegkundigen zijn het massaal beu en wat is dat toch jammer. Ik hoor vaak collega’s zeggen dat ‘de organisatie’ helemaal niets doet aan al die problemen. Maar wie is nou eigenlijk verantwoordelijk voor jouw werkplezier? De organisatie, wie dat dan ook is, je leidinggevende of je collega? Of toch jijzelf? Natuurlijk bepaalt de organisatie in hoeverre er ruimte is om je eigen slingers op te hangen en natuurlijk speelt jouw direct leidinggevende een cruciale rol. Maar jouw rol als medewerker is vele malen groter dan je denkt. Jij hebt zelf namelijk wél grote invloed op de sfeer op je werk! Het gaat er dus om dat je de regie pakt over dat stukje waar je wél invloed op hebt.

Heb oog voor wat jou werkplezier geeft

Het besef dat jij als zorgprofessional van grote betekenis bent én invloed hebt op de sfeer en plezier in het werk is er vaak niet, of we zijn dat besef verloren. Wat maakt dat jij je bed uit komt en zin hebt om te werken? Dat is niet de organisatie, nee, dat zijn je collega’s waar je lol mee hebt, verdrietige dingen mee deelt, die jou zo fijn hebben ingewerkt en jou het gevoel geven dat je welkom bent! Daar ligt dus jouw eigen motivatie, jouw plezier in het werk, jouw invloed en daar kun je dus ook jouw eigenaarschap pakken. En leidinggevende, wees je er bewust van dat jij dit gevoel aan kunt jagen en versterken, en zo invloed uit kan oefenen op hoe jouw medewerkers met elkaar omgaan. Pak eigenaarschap op jouw leiderschap en ga niet ook wijzen naar de organisatie, maar gebruik je invloed om jouw medewerkers hun eigen eigenaarschap ook te gunnen. Wat zo fijn is van eigenaarschap is dat het je niet overkomt: jij staat aan het roer binnen de cirkel waarin jij invloed hebt en die invloed ook uit kan oefenen.

Wil je aan de slag?

Vanuit TC2 begeleiden en coachen we leidinggevenden en teams om hen te helpen dat eigenaarschap te pakken, ieder op zijn of haar eigen niveau en thema. Deze inzichten werken écht, en geven een enorme boost aan medewerkers en teams om er weer een feestje van te maken. En dan met slingers!!!!