Zelfzorg, wat is dat nou precies?

Voor de een een jeukterm, voor de ander dagelijkse kost: zelfzorg. Het woord roept bij iedereen iets anders op. Deze week ondervond ik tijdens een van mijn coachingsgesprekken weer eens dat we er blijkbaar nog lang niet over uitgepraat zijn dus hier gaan we nog een keertje: zelfzorg is noodzakelijk voor je mentale en fysieke gezondheid.

Wat is zelfzorg?

Wat ik met zelfzorg in ieder geval niet bedoel is een dagje sauna, de schoonheidsspecialiste, een weekendje weg, etc. Dat is allemaal superleuk en op z’n tijd ook echt aan te raden, maar zelfzorg houdt vooral in dat je op een gezonde manier met jezelf omgaat. Als je goed voor je mentale én fysieke gezondheid zorgt, dan vergemakkelijkt dat ook het contact met je partner, je familie, vrienden, je collega’s en je baas. Zelfzorg is dus ook even stilstaan, kritisch naar jezelf kijken, reflecteren en daarvan leren.

Eigen schuld dikke bult

Goed voor jezelf zorgen is best essentieel zou je denken. Toch nemen we maar zelden de tijd en de moeite om écht even stil te staan bij de manier waarop we naar onszelf kijken, ons bewust te worden van wat we dagelijks tegen onszelf zeggen en nadenken over wat hiervan te leren valt. We gaan als een dolle en als er iets misgaat dan wijzen we over het algemeen eerst met de beschuldigende vinger naar de ander. Onze malaise is de schuld van onze partner, onze collega’s of onze baas en wij kunnen er he-le-maal niets aan doen. Eh…. nee dus. Sorry! Dat brengt je niet verder.

Ik denk dus ik ben

Tijd nemen om terug te kijken op je dag en stilstaan bij hoe je je van binnen voelt is noodzakelijk en zeker geen overbodige luxe. Neem je eigen gedachten en gevoelens eens onder de loep en realiseer je dat we onszelf vaak onnodig in de put praten of vluchten voor dingen die we moeilijk vinden. Nergens goed voor als je beseft dat we allemaal goede en slechte kanten hebben en dat het ok is om soms onredelijk of boos te zijn. Belangrijk is om je er bewust van te zijn en besef je dat je er niet per se naar hoeft te handelen.

Reflecteren kun je leren

Ik zie mensen tijdens mijn trainingen soms een wegtrekker krijgen als het gaat over reflecteren, dagboekschrijven of meditatie. Maar dit zijn zulke krachtige tools om je beter te voelen over jezelf en het levert je zoveel op. Hoe je dat aanpakt als dit voor jou nu een ver van je bed-show is, kunnen wij je leren. Plan een gratis halfuurtje sparren in met één van ons en doe er je voordeel mee.

De balans tussen privé, werk en leiderschap

balans prive en werk

Elke leidinggevende professional in de zorg kent het wel………. de balans tussen privé en werk lijkt soms heel ver weg. Je hebt een heel vol hoofd door alles wat er op je af komt. Je moet dealen met perikelen op de arbeidsmarkt en je vraagt je af hoe je je mensen aan boord houdt. Maar ook ben je bezig met de vraag hoe het werkgeluk verbeterd kan worden op de werkvloer, en hoe je je hoofd financieel boven water houdt. Voldoen we wel aan alle kwaliteitskaders, blijven we aangehaakt bij alle innovaties, en ga zo maar door.

Natuurlijk is het uitdagend om zoveel ballen in de lucht te houden en met veel verschillende zaken bezig te zijn. Maar met alle lijstjes in je hoofd en het appel dat continu op je gedaan wordt kan het soms heel lastig zijn om met een leeg hoofd te gaan slapen en op je vrije dagen ontspanning te vinden. De balans tussen privé en werk is ver weg.

Het houdt niet op

Je voelt vast de druk om stiekem nog even wat mailtjes te versturen, want dan heb je dat toch maar even fijn gedaan voordat alle hectiek op maandag weer losbarst. En dat is makkelijk want thuis kun je gewoon door met je werk. Het digitale werken van de laatste jaren is heel efficiënt, maar het wordt daardoor ook steeds lastiger om wat rusttijd in te lassen. Door al die online mogelijkheden worden onze agenda’s steeds voller. En dat is niet gezond.

Want altijd ‘aan’ staan is een aanslag op jouw batterij. En dat gaat heel gestaag waardoor je niet altijd in de gaten hebt dat jouw reserves leger en leger raken. Totdat je gezinsleden of de mensen om je heen je confronteren. Waarom stel je drie keer dezelfde vraag? Je vergeet klusjes die je beloofd hebt te doen. Je kunt niet meer ontspannen en je hebt het gevoel dat alles je boven het hoofd groeit. Je overzicht is weg en je hebt het gevoel dat alles je te veel wordt. De grootste valkuil is dat je oprecht het idee hebt dat ‘het niet anders kan’. En dat je geen keus hebt. Deze gedachte moet je heel snel elimineren, want uiteindelijk bepaal jij de druk die je jezelf oplegt.

De balans tussen privé en werk

Ook in drukke tijden is het enorm belangrijk dat je in je vrije tijd dingen doet waar je energie van krijgt. En even niet bezig bent met werk en alles wat moet. Soms vergeten we in de hectiek welke activiteiten ons energie opleveren, maar iedereen kan uiteindelijk wel wat bedenken. En energie op doen is echt hard nodig, juist nu. Het lijkt een open deur maar we besteden snel te weinig aandacht aan onszelf in een hectische en onrustige wereld om ons heen.

Geef jezelf prioriteit

Onthoud dat juist energieke leiders meer impact kunnen maken en als voorbeeld kunnen dienen in een wereld waar disbalans in energie aan de orde van de dag is. Geef jezelf prioriteit en doe de dingen die je leuk vindt en waar jij van ontspant. Dus pak je tennisracket uit de kast, maak die mooie wandeling met je hond of stort je op de tuin, het maakt niet uit. Zolang het jou maar energie geeft. En je je hoofd even leeg kunt maken.

Een keer sparren?

Kun jij wel wat tips & tricks gebruiken om een goede balans te vinden tussen werk en privé? Merk je dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet? Plan dan een half uurtje gratis sparren in met een van onze coaches. Je krijgt een objectief advies en handvatten waar je direct mee verder kunt. Neem contact met ons op!

Ik een burn-out? Echt niet!

Denk jij dat een burn-out jou niet zal overkomen? Vind je het eigenlijk iets voor softies of mensen die niks gewend zijn? Niks is minder waar… Realiseer je dat juist door die overtuiging de kans groot is dat juist jij tegen je eigen grenzen zult aanlopen.

Langdurige stress

De aanloop naar een burn-out kan maanden of soms zelf jaren duren. In die periode raak je zelfs gewend aan de aanhoudende stress die je dag in dag uit voelt. Je lichaam gaat er ook op anticiperen en lange tijd lijkt het alsof er niets aan de hand is. In deze (weerstands)fase voel je zelf niet hoe opgejaagd je bent maar je omgeving zal het wel merken. Je gaat als een dolle en je denkt dat je superman bent, want je kunt álles aan.

Niks aan de hand!

Als iemand je in deze fase probeert te attenderen op je drukke gestreste gedrag dan zul je waarschijnlijk defensief of ronduit geïrriteerd reageren. Met jou is namelijk niets aan de hand! Je houdt jezelf continu voor de gek en degene die tot jou doordringt moet echt van hele goede huize komen. Jij hebt helemaal geen stress!

Het knock-out moment

En dan ineens loop je, voor jouw gevoel plotseling, tegen een keiharde muur aan. We noemen dit ineenstorting. En zo voelt het ook echt. Je kunt ineens helemaal niets meer. Je bent uitgeput en je herkent jezelf niet meer in je gedrag en je reacties. Zelfs op dit moment kun je waarschijnlijk nog steeds niet geloven dat wat je nu overkomt, echt een burn-out is. Er worden vaak fysieke oorzaken gezocht voor deze klachten, en er wordt heel wat geshopt bij specialisten, fysiotherapeuten, etc.

Ja, ik heb een burn-out

Accepteren dat je een burn-out hebt is een belangrijke eerste stap in het herstelproces. Want zonder acceptatie zul je steeds in dezelfde valkuil stappen en gewoon weer doorgaan zodra het enigszins kan. Dat is ronduit gevaarlijk voor je fysieke en je mentale gezondheid en dit is de reden dat sommige mensen meerdere burn-outs krijgen.

Professionele hulp bij burn-out

Een burn-out kan echt iedereen overkomen! Laat je helpen door een professional en zorg hiermee voor een duurzaam herstel. Zoek een gecertificeerd coach die zich heeft gespecialiseerd in burn-out. Neem de tijd en zet alle nodige stappen om een terugval te voorkomen. Twijfel je of je een burn-out hebt of worstel je nog met je diagnose? Plan dan hier een gratis halfuurtje sparren in met één van ons. We luisteren naar je en we helpen je gericht en op betrokken wijze verder.

Het Calimero-effect

Ken je Calimero nog? Het was die tekenfilm met in de hoofdrol het zwarte kuikentje dat leefde in een gezin met verder allemaal gele kuikens. Je herinnert je vast nog wel zijn bekende uitspraak: “Zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk!”. Dit was natuurlijk vooral vermakelijke tv, maar die slogan zegt iets over het omgaan met lastige situaties.

Hoeveel Calimero zit er in jou?

Tijdens coaching en training merk ik dat medewerkers vaak de organisatie verantwoordelijk maken voor zo’n beetje alles wat er niet lekker loopt op de werkvloer. Zelfs een gebrekkige onderlinge samenwerking wordt aan leidinggevenden geweten. Ze nemen niet altijd zelf hun verantwoordelijkheid voor de ontstane situatie en voelen zich slachtoffer van alles wat er niet goed gaat om hen heen.

Iedereen voelt zich weleens slachtoffer. We denken allemaal af en toe: dit moet mij weer overkomen! Ben je een echte Calimero, dan onderga je wat er gebeurt en blijf je alleen maar klagen en zagen. Je denkt: tja, ik kan er toch niks aan doen…. En precies die gedachte zorgt voor een verlammende en vaak negatieve houding. Het slurpt energie, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je omgeving. Als je de oorzaak van een probleem voortdurend bij anderen legt, verwacht je ook dat anderen het dus ook moeten oplossen. Maar je kunt de situatie ook omdraaien: bedenk je wat je zelf kunt doen aan datgene waar je je niet prettig bij voelt. En dat is meer dan je denkt!

Je kunt zelf wat veranderen

Vraag jezelf dus af of je wel voldoende verantwoordelijkheid neemt voor wat er in jouw wereld gebeurt. En realiseer je dat je ook zelf een inspanning zult moeten doen om dingen te veranderen. Ontdek op welke aspecten van je leven je wel invloed kan hebben in plaats van alles te laten afhangen van externe factoren.

Kun je hier wel wat praktische tips en handvatten bij gebruiken? Plan dan een gratis half uurtje met een van onze coaches in. We helpen je om zaken op een rij te zetten en we geven je inzicht in wat jij kunt doen om meer werkplezier en voldoening te creëren.

Niet alles wat kan, moet!

pesten op de werkvloer

De maatschappij waarin we leven is veranderd van een productiemaatschappij naar een echte informatiemaatschappij. We kunnen – als we dat willen – de hele dag op de hoogte zijn van alles wat er gebeurt en daarvoor hoeven we er niet eens op uit. De informatie dringt zich op elk moment aan ons op.

Science fiction anno 2022

Deze ontwikkeling heeft zich in een pijlsnel tempo ontwikkeld. Vandaag de dag maak ik dagelijks gebruik van mogelijkheden die ik zelf nooit voor mogelijk had gehouden. Ik heb een piepkleine computer in mijn broekzak waarmee ik continu in verbinding sta met de rest van de wereld.

Alles kan dus alles moet

Als ik nu een serie van pakweg 30 jaar geleden terugkijk is het tempo slaapverwekkend laag. Er gebeurt nauwelijks iets! We zijn dus gewend geraakt aan veel en snel. En zonder dag ik een oude mopperkont wil lijken, vraag ik me soms oprecht af of dit nu allemaal wel beter is dan destijds. Wat schieten we er nu écht mee op dat we dag en nacht kunnen shoppen, dat we 24/7 tv kunnen kijken en live gijzelingen kunnen volgen via social media en andere media platformen.

Keuzestress

Al deze mogelijkheden lijken ons ook wel te overspoelen. Ze zorgen ook voor veel keuzestress en dilemma’s. Daarbij vergelijken we onze binnenkant continu met de buitenkant van anderen. Perfecte plaatjes op social media geven ons het gevoel dat we het minder goed doen dan de rest van de wereld.

Doen wat bij je past

Realiseer je dus dat niet alles ook moet omdat het kan. Het zijn slechts mogelijkheden en jij bepaalt wat voor jou belangrijk is. Wil jij leren om bewuste keuzes te maken die passen bij wie jij bent? Plan dan eens een gratis halfuurtje sparren in met één van ons.

Teamculturen en leiderschap

teamculturen

Teamculturen en leiderschapsstijlen zijn net zo divers en verschillend als mensen zelf. Helaas is er niet één leiderschapskunstje dat altijd werkt om teams goed aan te sturen. Er zijn heel veel verschillende leiders in de zorg, ieder met hun eigen stijl. En ook in zorgteams werken veel verschillende mensen met elk hun eigen achtergrond en karakter, met elkaar samen. Wat wel opvalt is dat er in de zorg een grote gemene deler zichtbaar is….. er werken heel veel vrouwen! En dat kan complex zijn.

De dynamiek in een zorgteam

De dynamiek tussen vrouwen die intensief met elkaar samenwerken, doet mij wel eens denken aan de metafoor van een ‘krabbenmand’. Ik zie in teams vaak het krabbenmand-effect: een krab kruipt makkelijk uit een mand zolang hij er alleen in zit….het probleem is dat krabben juist vaak allemaal tegelijk uit de mand willen kruipen, waardoor ze elkaar belemmeren. De visser hoeft de mand zelfs niet af te dekken, want geen enkele krab redt het om zichzelf te bevrijden.

Gun elkaar successen

Vrouwen vinden het soms lastig elkaar successen te gunnen. En soms ondermijnen ze elkaar zelfs. Leidinggevenden hebben niet altijd in de gaten dat dit in teams gebeurt. Kies je als leider voor pragmatische oplossingen door bijvoorbeeld extra klussen bij iemand neer te leggen, dan levert dat vaak reacties op als: ‘er is hier een voorkeursbeleid’, of: ‘waarom ben ik niet gevraagd’, en ga zo maar door! Het brein werkt complex en vrouwen vinden het bovendien heel lastig om elkaar aan te spreken. Vooral wanneer er in teams veel krabjes zitten, kan dat de samenwerking beïnvloeden.

Wat kun je doen als leider?

In deze situaties is vooral veel spiegelen van gedrag in de groep, én individueel, van groot belang. En er bovendien ook met zachtheid naar kijken, omdat de kern van het probleem vaak gewoon onzekerheid is. Vaak zit er een gevoel achter, zoals: als je mij niet vraagt voor die klus dan vind je me zeker niet goed functioneren of niet aardig. Focus je als leidinggevende op potentieel en talent en help je medewerkers dat te ontwikkelen en te versterken. Want datgene waarvan je intens blij wordt, is vaak je sterkte en die kwaliteiten wil je verder ontwikkelen. Door ieders talent zichtbaar te maken, creëer je diversiteit en geef je ruimte aan alle krabjes om hun juiste plek in het team te vinden. Jaren geleden heb ik gewerkt voor een organisatie waar een mooie quote op de muur stond: “ieder mens wil van betekenis zijn”. Meer hoef ik niet te zeggen….

Een keer sparren?

Wil jij eens van gedachten wisselen over hoe je de talenten in jouw team verder kunt ontwikkelen, zodat iedereen het beste uit zichzelf haalt? Plan dan een gratis half uurtje sparren met een van onze coaches in. We helpen je graag verder!

Gedoe in je team? Pak het aan!

geld en zorg

Werkgeluk zou bovenaan de prioriteitenlijst moeten staan bij leiders in de zorg. We weten ook dat dat nog niet zo simpel is.

Onrust op de werkvloer

In onze trajecten zien we vaak situaties waarbij de zorgorganisatie klaagt over een onwenselijke ‘cultuur’ in zorgteams. Het komt er meestal op neer dat er gedoe is en mensen op de werkvloer niet lekker met elkaar samenwerken. Er wordt niet goed meer gecommuniceerd. Soms leidt dat tot conflicten, of zelfs tot verzuim. En met een beetje pech hebben je klanten of cliënten daar ook last van. Is het dan het hele team dat niet deugt? Nee, gelukkig niet. Hebben deze teams dan extra aandacht nodig? Ja, aandacht is altijd een belangrijke factor voor ieders werkgeluk.

Praat het niet goed

Als leider is het vooral van belang goed in te zoomen op de teams en in beeld te krijgen wie de aanjagers van ‘het gedoe’ zijn. En ik weet uit ervaring dat dat mensen kunnen zijn waar voorgangers hun handen niet altijd aan durfden te branden. Het welbekende wegredeneren van het probleem komt veel voor: “ik heb geen bewijs”, “er is geen dossier”, “ze heeft ook echt wel goeie kanten”, noem alle redenen om er niets mee te doen maar op. Begrijpelijk, maar het zijn eigenlijk allemaal uitvluchten om niet in te hoeven grijpen.

Grijp in, al is dat moeilijk

En juist dat is wel nodig! Want wanneer je als leidinggevende de aanjagers van de onrust in je team niet naar voren haalt, de groei, de ontwikkeling en het werkgeluk van je medewerkers nooit goed uit de verf zullen komen. En ja, het vraagt lef, doortastendheid en slimheid om dit proces goed in te steken. Het interessante is dat, ook al protesteert een team meestal tegen ingrijpen, je zult zien dat interventie de lucht klaart en teams je uiteindelijk enorm dankbaar zijn. En dat is warme zakelijkheid wat mij betreft: koesteren wat goed is en ingrijpen op datgene wat ondermijnend en negatief werkt. En dat draagt altijd bij aan het werkgeluk in de teams.

Als leidinggevende heb je invloed

Leiders onderschatten nogal eens de invloed die zij hebben op de bedrijfs- en teamculturen. Die is echt groot, mits je het juiste leiderschap toont en altijd voorbeeldgedrag laat zien! Cruciaal en het is zo fijn om te merken dat het werkt! Leve het werkgeluk!

Half uurtje sparren?

Loop jij tegen ‘gedoe’ aan in je team? En weet je niet precies hoe je daarmee om moet gaan? Plan dan een gratis half uurtje sparren in met een van onze coaches. We geven je praktische tips waar je direct mee verder kunt.

Ziekmelding als escape

Het verzuim is hoog in de zorg. Regelmatig heeft een ziekmelding te maken met stress op het werk. Bijna dagelijks zie ik dat medewerkers zich ziekmelden met een ‘vage’ klacht. Dit varieert van rugklachten, hoofdpijn en jawel….. ook covidklachten. Maar is dit de échte reden voor verzuim? Vaak zit hier een andere oorzaak achter: stress! Wegblijven lijkt de enige uitweg als medewerkers gebukt gaan onder werkdruk.

Doorvragen, doorvragen, doorvragen

Leidinggevenden hebben vaak wel het gevoel dat er iets niet klopt. Zij voelen wel aan dat er iets speelt dat stress en onrust veroorzaakt. Toch nemen ze niet altijd de tijd om hier op een zorgvuldige wijze op door te vragen. Ze denken dat de echte reden toch niet boven tafel komt of ze hebben er simpelweg de puf niet meer voor, omdat ze al zo veel aan hun hoofd hebben.

Privé is privé

Deze vorm van verzuim is een escape uit het werk. Vaak lijkt wegblijven voor werknemers namelijk een vluchtroute. Dit kan liggen aan de sfeer binnen een team, de aanhoudende werkdruk maar meestal is het een combinatie van werk- en privéredenen. Dit is precies waarom medewerkers hierover liever niet willen praten want privé houden ze meestal liever voor zichzelf. En ook dat kan weer allerlei redenen hebben.

Ziekmelding als vluchtroute

Je ziekmelden als enige tactiek om te ontsnappen aan een aanhoudende stresssituatie is niet effectief. Want je moet toch op een zeker moment weer terug en dan begint het hele circus weer opnieuw. Het is een manier om even tot rust te komen maar in dit soort situaties is het juist zo belangrijk dat je leert hoe je je juist dan staande houdt. Zolang de omstandigheden niet worden aangepakt, blijft de bron voor verzuim namelijk ontstaan en komt er geen oplossing.

Kijk in de spiegel

Toegeven aan jezelf dat het je allemaal even boven het hoofd groeit is een belangrijke eerste stap. Het daarna bespreekbaar maken met betrokkenen is essentieel. Ik bedoel hiermee niet dat je anderen de schuld geeft, maar samen op zoek gaat naar de oplossing. Als leidinggevende is het key om goed naar je medewerker te luisteren, door te vragen en samen actief op zoek te gaan naar een oplossing.

Veerkracht vergroten

Wil je weten hoe je dit aanpakt en hoe jij zelf je veerkracht kunt vergroten? Zodanig dat je zelf in stresssituaties het hoofd koel kunt houden? Of wil je het gesprek met je medewerker op een positieve manier aangaan? Maak een afspraak voor een gratis halfuurtje sparren en krijg antwoord op jouw specifieke vragen.

Thuiswerken en tóch verbinding houden

thuiswerken en toch verbinding houden

Thuiswerken en tóch verbinding met elkaar houden, hoe doe je dat? In het blog van vorige week gaf ik een vlammend betoog om als manager in de zorg je medewerkers, daar waar haalbaar, de ruimte en het vertrouwen te geven om vanuit huis te kunnen werken. Ik ben een groot voorstander van thuiswerken, ook in bijvoorbeeld een hybride vorm als we in de toekomst weer zonder risico’s met elkaar in hetzelfde gebouw kunnen zitten. Hoe zorg je ervoor dat de samenwerking in je team optimaal blijft als er meer thuisgewerkt wordt?

Minder contact met elkaar door thuiswerken

Thuiswerken heeft veel voordelen. Maar wat ik in de praktijk ook regelmatig hoor is het gemis aan echte verbinding. We missen het praatje bij de koffieautomaat en het sparren met de collega aan het bureau tegenover je. Het contact wordt minder en we zien elkaar niet vaak meer face-to-face. En dat geeft soms een ingewikkelde dynamiek in het team: collega’s spreken niet altijd meer elkaars taal, voelen zich misschien zelfs verwaarloosd en worden daar een beetje sip van. Online vergaderen met grotere groepen is ook geen verbindende bezigheid; wel heel efficiënt maar dit gaat ten koste van het persoonlijk connecten. En daarmee lopen we het risico om als team niet meer zo constructief te werken met elkaar. En een team is zo sterk als de zwakste schakel. Dus als je merkt dat een enkeling af dreigt te haken in de verbinding, dan is het opletten geblazen.

Verbinding kun je stimuleren en faciliteren

Thuiswerken en tóch verbinding houden: als manager kun je een aantal dingen doen om de samenwerking en het persoonlijke contact in je team te stimuleren. Een gezellige digitale avond met borrelbox thuis organiseren om weer wat fun te hebben. Of je haalt ongehoorzaam de club toch weer een keer live bij elkaar. Ik heb onlangs voor dat laatste gekozen, om met name het gebrek aan verbinding bespreekbaar te maken en met elkaar te brainstormen hoe we elkaar in deze tijden toch een beetje vast kunnen houden. Want naast alle perikelen die we hebben in de zorg worden collega’s soms ook geteisterd door positief geteste gezinsleden of is er gebrek aan een goede werkplek thuis. Thuiswerken is heel fijn, als het kan, maar kan ook stress opleveren als er bijvoorbeeld drie kleine kinderen om je heen dralen. En dan is het goed om dit soort zaken even met elkaar te kunnen delen.

Wil jij tips & tricks om optimaal samen te werken?

Als manager is het heel belangrijk om je team in een energieke en constructieve flow te houden, als het niet meer normaal is om elkaar elke dag op de werkvloer tegen te komen. Dat klinkt simpel, maar ik denk dat het werkt om elkaar regelmatig te blijven zien en vooral ook open te bespreken wat je van elkaar nodig hebt. Aandacht voor elk schakeltje in de ketting. Dus manager, wees alert, want als leidinggevende kun je echt in grote mate bijdragen aan het werkgeluk van je collega’s.

Wil je een keertje sparren over hoe jij de samenwerking in jouw team kunt optimaliseren? Plan dan een gratis half uurtje met een van onze coaches in. We geven je praktische tips en concreet advies, waar je direct mee verder kunt. Neem contact met ons op.

Stuur jij op vertrouwen… of op controle?

balans prive en werk

De gemiddelde manager zal op deze vraag als antwoord geven dat hij of zij op vertrouwen stuurt. Toch blijkt in de praktijk dat dit vaak niet het geval is. Hoe ga jij bijvoorbeeld om met thuiswerken?

Thuiswerken in de zorg

In de afgelopen periode, vanwege Covid, is het ‘nieuwe werken’ versneld ingevoerd en zijn mensen hoofdzakelijk thuis gaan werken. Thuiswerken is inmiddels gemeengoed geworden in de meeste sectoren. In de zorg is dat echter anders: zorgprofessionals moeten op locatie zijn om hun beroep uit te kunnen oefenen. Maar geldt dat ook leidinggevenden en ondersteunend personeel? Moeten zij ook fysiek aanwezig zijn, of niet? Daar gaan zorginstellingen heel wisselend mee om.

Vertrouwen is key

Er zijn organisaties die hun leidinggevenden en administratieve krachten ronduit verbieden om op kantoor te werken, maar vaker zien we dat medewerkers verplicht worden om gewoon fysiek aanwezig te zijn op de werkvloer. Het argument daarbij is vaak het laten zien van loyaliteit aan het zorgpersoneel, die moeten immers ook naar het werk komen. Maar is dat inderdaad de drijfveer? Ik bespeur nog vaak een diepgeworteld wantrouwen: men denkt dat er niet efficiënt gewerkt wordt als de baas uit zicht is. Terwijl het ene na het andere onderzoek aantoont dat mensen thuis productiever zijn en langer doorwerken. Zolang het vertrouwen vanuit de organisatie er maar is.

De voordelen van thuiswerken

Thuiswerken heeft namelijk ook echt voordelen! Het is fijn om de hond uit te kunnen laten in je lunchpauze en tussen de werkzaamheden door even te bewegen in de frisse lucht. Zo laad je weer op en ga je met nieuwe energie weer aan het werk. En omdat je toch niet hoeft te reizen is het helemaal niet erg om een uurtje langer door te werken om die ene klus nog even af te maken. Waarom moeten we ons dan toch in allerlei bochten wringen om per se op kantoor te verschijnen?

Laat het los

Sturen op controle geeft slechts een schijnveiligheid. Het gros van alle medewerkers in de zorg heeft écht de juiste intenties en werkt hard. Ook thuis. Dus, managers: laat het los, draag bij aan het werkgeluk van jouw medewerkers door ze jouw vertrouwen te geven. Geef je mensen de ruimte om werk en privé goed te kunnen combineren. Je krijgt er namelijk zooooo veel voor terug!!!

Gratis half uurtje sparren?

Wil jij sturen op vertrouwen en je medewerkers efficiënt thuis laten werken? Plan dan een halfuurtje met één van onze coaches in, waarbij we je concreet advies en praktische tips geven over hoe je dat aan kunt pakken. Neem contact met ons op.