Herstel van burn-out in coronatijd: hoe pak je dat aan?

Iedereen die weleens een burn-out heeft gehad weet: herstellen is een taai proces dat veel langer duurt dan je zou willen. In de eerste fase van burn-out waarin je uitgeput bent is je wereld heel klein en voel je je vaak eenzaam in je ervaringen. In deze periode is het belangrijk om je te omringen met mensen die jou emotioneel kunnen steunen. Ook beweging is heel belangrijk voor je fysieke herstel. Maar hoe doe je dat, herstel van burn-out in coronatijd?

In deze tijden van corona moeten we afstand houden, kunnen we niet zomaar meer bij elkaar op bezoek en zijn de sportscholen gesloten. Sociale contacten zijn niet meer zo vanzelfsprekend en ook regelmatig bewegen is lastiger geworden. Het wordt er dus zeker niet makkelijker op, maar dit hoeft jouw herstel niet in de weg te staan.

Beweging is belangrijk voor jouw herstel van burn-out

Bij burn-out is de zowel de mentale als de fysieke conditie behoorlijk aangetast. In het proces van herstel is het belangrijk om inspanning en ontspanning af te wisselen. Door matig intensief te sporten help je je lichaam de accu weer op te laden. Alleen: sporten in de sportschool of in groepsverband is door de coronamaatregelen echter niet altijd meer mogelijk. Staat je herstel dan noodzakelijkerwijs stil?

Nee, want er is een overweldigend aanbod van mooie – vaak gratis – online lessen in bijvoorbeeld yoga en pilates. Fijne vormen van beweging die je heel goed thuis kunt doen op het moment dat het jou uitkomt. Zorg ervoor dat je in je dagstructuur een vaste tijd voor beweging plant. Je hebt niet meer nodig dan een telefoon of tablet. Leg je matje neer en begin!

Sociale steun tijdens coronatijd kan nog steeds!

Voor het herstel van een burn-out is verbinding met de mensen om je heen en het delen van ervaringen met lotgenoten essentieel. Iemand die naar je luistert, je begrijpt en je steunt maakt zoveel verschil. Maar hoe maak je écht contact met elkaar op 1,5-meter afstand?

Gebruik andere vormen van communicatiemiddelen zoals telefoon of whatsapp om dagelijks contact met je omgeving te leggen. Ga op zoek naar lotgenoten die zich verzamelen in groepen op social media. Zoek bijvoorbeeld op #burnout en voilà! Onze community is een platform voor iedereen die veel stress ervaart door bijvoorbeeld thuiswerken of door het vele werken in de zorg is opgebrand. Hier wordt informatie gedeeld en vinden mensen elkaar online. Ervaringen delen en elkaar tips geven helpen namelijk écht bij jouw herstel.

Vraag een gratis online consult aan

Wil je hulp bij het maken van een gezonde dagstructuur tijdens jouw herstel? Meld je dan aan voor een gratis consult. In een online coachingsgesprek van een half uur helpen we jou op weg. Zoek je meer informatie of heb je vragen over burn-out? Check onze website of neem contact met ons op via natalie@tc2.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *