Jouw sociale netwerk

Noem eens drie mensen met wie jij kunt praten over een ernstig probleem op je werk of thuis, of die je durft te vertellen over de blunder die hebt begaan? Lukt dat niet? Dan wordt het echt tijd om hier iets aan te veranderen en je sociale netwerk versterken. Dat draagt namelijk enorm bij aan jouw veerkracht!

Van origine zijn we als mens een kuddedier. We hebben elkaar altijd al nodig gehad om te overleven,  gezamenlijk te jagen en voor elkaar te zorgen. In de moderne samenleving waarin iedereen onafhankelijk van elkaar lijkt te leven, zit dat gevoel ergens bij te willen horen nog steeds in onze genen verankerd.

Als we het gevoel hebben er helemaal alleen voor te staan dan zijn we psychisch en lichamelijk erg kwetsbaar.  In de zorgsector zijn we dag in dag uit bezig met mensen die afhankelijk zijn van onze zorg en die  soms zelfs 24 uur per dag zorg nodig hebben om te kunnen overleven.  Dat we zo bezig zijn met die ander leidt de aandacht soms af van wat wij zelf nodig hebben om te overleven. Volledig opgaan in je werk betekent over het algemeen dat je veel tijd doorbrengt met je collega’s. Nu  zul je voor persoonlijke aangelegenheden misschien niet zo snel bij een collega te rade gaan maar  als  er iets ingrijpends op je werk gebeurt, helpt het enorm als je van je leidinggevende en/of collega’s steun kunt verwachten.

Hoe ziet jouw sociale netwerk eruit?

Idealiter zou je voor elke belangrijke stressbron in je leven moeten beschikken over tenminste één persoon met wie je de zaak zou kunnen bespreken en die je praktische hulp en advies kan geven. Jouw sociale netwerk kun je in kaart brengen.

  1. Zet eerst eens de belangrijkste levensgebieden op een rij: gezondheid, relaties, werk, geld.
  2. Zet daaronder de belangrijkste actuele stressbronnen binnen dat gebied op een rij. Om jouw stressbronnen te achterhalen kan het zinvol zijn om te denken aan recente situaties waarover je ontevreden was op je werk of waarin een samenwerking vervelend verliep. Neem hier voldoende tijd voor.
  3. Geef elke stressbron een cijfer van 1-10 voor de mate van stress die het je oplevert. 1 is een milde stress en 10 is een ernstige ingrijpende situatie.
  4. Zet vervolgens naast elkaar op een rij de namen van mensen die jou in een stresssituatie helpen, steunen, advies geven. Maak er een tabel van.
  5. Kruis vervolgens aan wie je voor welke stresssituatie om hulp zou kunnen vragen.

Als er stressbronnen zijn waarvoor je geen sociale steun hebt dan moet je daar iets aan doen. Het kan ook zijn dat je nu ontdekt dat je wel sociale steun hebt maar dat dat steeds dezelfde persoon is. Op zich is dat geen ongezonde situatie want we kunnen prima functioneren met één bron van steun, maar het is wel een potentiële zwakke plek. Als er iets misgaat in deze relatie of als deze persoon onverhoopt zelf ziek wordt of zelfs overlijdt, dan loop je het risico af te knappen op stresssituaties.

Maak je sociale vangnet groter!

Het uitbreiden van je sociale netwerk vraagt inspanning en gaat niet vanzelf. Zoek of organiseer gelegenheden om gelijkgestemde mensen te ontmoeten. Pak een oude sport of hobby weer op. Neem zelf het initiatief en besef dat als je zelf vertrouwen geeft je ook het meest vertrouwen ontvangt.

Tips of advies nodig?

Wil jij zelf je sociale netwerk in kaart brengen met behulp van een werkblad dat wij voor je hebben gemaakt? Download dan hier een werkblad om zelf in te vullen.  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.