Wat kun je doen als je medewerker kampt met een burn-out?

Binnen veel zorgorganisaties is hoge werkdruk aan de orde van de dag. Als leidinggevende kun je overvallen worden als een van je medewerkers aangeeft dat het hem of haar teveel wordt of zelfs uitvalt. Je voelt je misschien machteloos. Want ook jij hebt het druk en je krijgt de roosters maar net rond. Toch is het enorm belangrijk dat jij en je medewerker hier samen mee aan de slag gaan. Want dat kan écht het verschil maken, ook voor de rest van het team.

Houd contact met je medewerker, want…

Hoe ga je als leidinggevende om met zaken zoals een burn-out, werkdruk en stressgerelateerde klachten van werknemers? Een van de belangrijkste zaken die je kunt doen, is vanuit de werkgever coaching aanbieden. Als je medewerker zelf hulp regelt, kan het voor jou namelijk lastig worden om zicht te krijgen op  het herstelproces. Als je als werkgever intensief bij het coachingtraject betrokken bent, kun je beter anticiperen op het herstelproces, krijg je belangrijke informatie over stress en burn-out en misschien wel het allerbelangrijkste: je blijft in contact met je zieke medewerker.

Daarmee bevorder je een succesvolle terugkeer naar de werkvloer!

Verschillende onderzoeken laten zien hoe belangrijk het is om als leidinggevende goed contact te houden met je medewerker. Als er geen of nauwelijks contact met de werkgever is, dan blijkt na een periode van 6 maanden tot een jaar slechts 40% van de medewerkers terug te keren naar hun werk. Na een jaar is dat nog maar 30%. Is er regelmatig contact tussen werkgever en werknemer? Dan keert na 6 maanden 88% terug op de werkvloer. Na 1 jaar keert 69% terug en na een periode langer dan 1 jaar is dat toch nog steeds 69%. Aanzienlijke resultaten dus!

Hoe pak je dat aan?

Ga er niet vanuit dat je medewerker niet op jouw appje of telefoontje zit te wachten. Zoek juist verbinding , zorg ervoor dat je medewerker zich veilig voelt en zoek contact op basis van wederzijds respect. Als je medewerker succesvol terugkeert naar het werk, zijn ze bovendien nóg veel waardevoller voor je team! Ze kunnen namelijk goed balans houden en herkennen stressklachten ook sneller bij anderen.

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe je coaching doeltreffend bij jouw organisatie in kunt zetten? Neem dan contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *