5 tips om je zelfvertrouwen te verbeteren

We voelen allemaal weleens jaloezie als mensen heel ontspannen lijken te spreken voor een grote zaal, met gemak anderen overtuigen van hun ideeën, zonder blikken of blozen op anderen afstappen. Ze blaken van zelfvertrouwen. Maar hebben ze teveel zelfvertrouwen dan worden ze al snel arrogant of narcistisch gevonden. Althans zo denken we er in Nederland over.

Zelfvertrouwen is zo ongrijpbaar. Soms heb je het maar dan opeens als je het nodig hebt dan is het er niet. Of je maakt je juist veel zorgen en op het moment supreme blijkt het allemaal als vanzelf te gaan.

Volgens Albert Bandura een sociaal-psycholoog die zich hierin heeft verdiept betekent zelfvertrouwen het volgende:

“Het geloof in je vermogen om acties te organiseren en uit te voeren om met toekomstige situaties om te gaan”.

Je vertrouwt dus op je eigen vaardigheden om iets te kunnen bereiken. Of je zelfvertrouwen hebt, hangt ook af van de taak. Wat moet je precies doen?

Zelfvertrouwen is meer een gevoel dan een weten. Je weet namelijk niet voor 100% zeker of iets gaat lukken maar het gaat erom of je van tevoren het idee hebt dat het je gaat lukken of niet. En als het dan tegenzit, heb je er dan vertrouwen in dat je het kunt aanpakken?

Er zijn verschillende manier om zelfvertrouwen te vergroten maar de allerbelangrijkste bron is simpel: een taak vaak uitvoeren en veel oefenen.

Tip 1: Visualiseer je succes

Door in gedachten iets te doen, oefen je. Mentaal oefenen is een handige manier om iets te leren. Je kunt het altijd en overal doen, je hebt er niemand bij nodig en je kunt het zo vaak opnieuw doen als je wilt

Tip 2: Kijk en leer

Een andere manier om je zelfvertrouwen te ontwikkelen is door te kijken en te luisteren naar hoe anderen iets doen. Zo ga je het zelf ook beter snappen en ontstaat er zelfvertrouwen. Leren van anderen doen we als van kinds af aan. Als je iemand bijvoorbeeld ziet dansen en je leeft je echt in, dan worden de gebieden in je hersenen geactiveerd die je gebruikt om de dans zelf uit te voeren. Niet alleen mensen maar ook dieren leren door elkaar na te doen en naar elkaar te kijken.

Tip 3: aanmoedigen

Aanmoedigen kan zowel zelfvertrouwen geven als onzeker maken dus is het van belang om op een goede manier aan te moedigen. Bekrachtig inzet en complimenteer mensen voor het leren van fouten. Stimuleer jezelf ook om te leren van de fouten die je maakte.

Tip 4: Stel doelen en maak plannen

Het gaat erom dat je er vertrouwen in hebt dat jij het doel kunt bereiken. Dat kan alleen als je een haalbaar doel stelt en vervolgens een voor jou duidelijk, haalbaar en effectief plan maakt om dat doel te behalen

Tip 5: Probeer het!

Het beste recept om je zelfvertrouwen te vergroten is door te doen. Vaak vinden we het spannend om iets nieuws of moeilijks te proberen. We zien ertegen op, stellen het uit of doen het toch maar niet.

De hierboven genoemde tips gaan allemaal over het vergroten van je zelfvertrouwen voor een specifieke taak. Goed om te weten dat je ook een soort overkoepelend zelfvertrouwen kunt ontwikkelen.

Als  je bijvoorbeeld geen idee hebt hoe je invloed kunt uitoefenen op een stressvolle situatie, weinig hoop hebt het je gaat lukken en niet ziet hoe je met tegenslag om moet gaan bedenk dan dat je eigenschappen kunt ontwikkelen die je daarbij helpen: zelfvertrouwen, optimisme, hoop en veerkracht.

Top tip: Meld je aan voor de workshop “You got this”

Wil jij jouw eigenschappen ontwikkelen om met zelfvertrouwen, optimisme, veerkracht en hoop elke stressvolle situatie aan te kunnen? Stuur ons dan nu een berichtje naar info@stresspoli.com en meld je meteen aan voor de workshop “You got this!” of kijk voor meer info op: www.takechargeandtakecare.nl/nieuws/you-got-this

Bron: Matthijs Steenveld, Optimisme, hoop, veerkracht, zelfvertrouwen

Vier je succes! Het is brandstof voor je volgende stap

Ik denk dat elke coach het met me eens is dat we altijd werken vanuit een positieve houding naar onze klant. Samen ga je op zoek naar de mogelijkheden om een ongewenste situatie om te zetten naar een gewenste situatie. Laten we nog een stapje verder gaan door vooral te kijken naar wat er wél is in plaats van wat er níet is. Dat wil zeggen: de reeds aanwezige eigenschappen van onze klanten versterken, zodat ze meer grip krijgen op hun dagelijkse stress. Natuurlijk, het werk is nooit af, het kan altijd beter, beter, en nog eens beter. Die neiging om in zo’n tredmolen te blijven rennen is sterk en je neemt nauwelijks tijd om echt ‘binnen te laten komen’ wat geleerd of bereikt is.

Door bewust je aandacht te richten op wat goed is gegaan, leer je belangrijke lessen. Deze inzichten neem je weer met je mee om aan je toekomstige succes te werken. Je krijgt weer helder in het vizier wat je hebt moeten doen om daar te komen. Je bent niet in 1x op de top van de berg gesprongen, daar was veel voorbereiding voor nodig en je hebt stap voor stap de reis gemaakt.

Tips om successen te vieren

Heb je geen idee hoe je invulling kunt geven aan het vieren van jouw successen of het succes van je team? Ik geef je alvast een paar tips:

  1. Wees een optimist en focus op positieve gebeurtenissen
    We zijn van nature meer gericht op dat wat er niet goed gaat, zodat we onszelf kunnen verbeteren. Van oudsher misschien nuttig om te overleven maar in onze huidige samenlevingen minder relevant. Bovendien loop je een waardevolle gelegenheid mis om stil te staan bij wat er wél goed ging. Het bewust binnen laten komen en je succes te vieren.

  2. Ontwikkel een ‘succes-mindset’
    Het is zo empowering om je succesvol te voelen. Probeer maar. Ga er maar eens voor zitten of staan en voel het succes in je lichaam. Er is onderzoek gedaan naar het effect van een succesvolle en krachtige lichaamshouding op je prestaties. Amy Cuddy beschrijft in haar boek “Powerpose” wat een overtuigend verband er is tussen lichaam, gedachten en gedrag.  Deze succes-mindset kun je ontwikkelen door het vaak te doen. Het is een self-fulfilling prophecy. Behalve powerposes zijn affirmaties en visualisaties krachtige bronnen om hierbij te gebruiken.

  3. Schrijf dagelijks op wat er goed ging
    Maak er een vaste gewoonte van en schrijf elke avond bijvoorbeeld drie dingen op die goed zijn gegaan. Ook als het maar kleine stappen zijn die je gezet hebt, ze zijn de moeite waard te vieren. Verbind dit met je toekomstige succes. ‘Het gaat me straks lukken omdat het me vandaag/gisteren/vorige week ook gelukt is.’ Zie jezelf steeds meer als iemand die succesvol is.

  4. Versterk je motivatie
    Creëer voor jezelf de mogelijkheden om succesvol te zijn, om blij te zijn met de doelen die je tot nu toe al hebt gehaald. Wees dus realistische bij je doelstellingen. Als je de lat onmogelijk hoog legt, ontneem je jezelf die stimulerende, vruchtbare momenten. Het brein maakt dopamine aan als we doelen bereiken, als we bewust onze aandacht richten om ons goed te voelen, versterkt dat.

  5. Deel je succes met anderen
    Het plezier van succes vieren is besmettelijk. Deel het met anderen. Het stimuleert de mensen om je heen. Uit onderzoek (Shelly Gable) blijkt dat het delen van goed nieuws of positieve gebeurtenissen met anderen versterkend werkt op de onderlinge relatie. Vertel goed nieuws dus zeker verder… Met hoe meer mensen het goede nieuws wordt gedeeld, des te sterker is het positieve effect. Positieve gebeurtenissen, die je met anderen hebt gedeeld, blijf je zelf langer onthouden.

    De manier waarop we reageren op positief nieuws is erg belangrijk. Constructief en actief reageren op succes zorgt voor een verbeterd gevoel van welbevinden. Dit komt bovenop de positieve gevoelens over het succes. Het delen van goed nieuws zorgt voor verbinding.

    Delen van positiviteit is een effectieve methode om de positieve emoties in een team te stimuleren. Het samen vieren van behaalde successen, zoals wanneer een grote opdracht is binnengehaald, of wanneer een deadline is gehaald dankzij eenieders inspanning, zal niet alleen de individuele bevlogenheid vergroten, maar tevens de teamgeest en werksfeer ten goede komen.

Successen vieren met je team

Laten we inzoomen op dat laatste: het delen van succes met anderen, met je team bijvoorbeeld. Wat ik aanraad, is dat je het geplande moment waarop je successen viert altijd moet pakken met je team. Het stilstaan bij gevoel, positief dan wel negatief, is nuttig en dat mag gezien en gezegd worden. Dat samen delen zorgt ervoor dat de energie weer kan stromen en mensen weer aan de slag kunnen. Boek de winst van successen vieren al in 15 minuten.

Wat als…de aandacht steeds gaat naar wat niet gelukt is

Wat als je bij elkaar bent en de aandacht als vanzelf weer naar hetgeen nog moet gebeuren of wat nog niet gelukt is gaat? Kennelijk zijn er nog zorgen die aandacht behoeven. Door te zeggen dat je een ronde doet waarbij mensen hun zorg mogen uitspreken, los je dit op. Daarna pak je door en doe je een rondje over wat gelukt is. De zorgen zijn geuit en dat wat gelukt is, stimuleert de positiviteit in de groep.

Meer uit je team halen

Wil je nog meer uit je team halen? Laat mensen doorvragen en aangeven hoe ze het hebben aangepakt en wat ze ervan hebben geleerd. Of laat ze anderen bedanken die hen geholpen hebben. Dat geeft een extra boost aan het wij-gevoel in het team.

Wil je nog meer tips hoe je meer uit je team haalt door successen te vieren? Lees dan ons online magazine “Take Charge and take care!”. Hierin gaan we deze maand in op het vieren van successen.

De Succes Challenge

Wil je jouw team écht een gigantische boost positieve energie geven? Meld jouw team dan aan voor de Succes Challenge die start op 23 september a.s. tijdens de Nationale Vitaliteitsweek.

De Succes Challenge is bedoeld om elkaar te stimuleren en te inspireren om met vreugde je teamsuccessen te vieren.

We komen hoogstpersoonlijk bij jullie langs om de slingers op te hangen, en een mooi portret te maken van jouw team en het succes dat jullie samen vieren.

Laat anderen zien hoe jullie je successen vieren en maak tevens kans op een feestelijk kado!

Hoe jij met jouw succes en vreugde bij kunt dragen aan een mooiere wereld

Als je in staat bent om dagelijks blijheid en vreugde te voelen, is er veel minder ruimte voor stress en angst. Optimisme en liefdevolle gedachten beïnvloeden jouw gevoel ten opzichte van jezelf en van anderen ten goede. Het geeft je de mogelijkheid om te verbinden met anderen op een positieve manier

Vanuit deze optimistische mindset zijn mensen in staat om met elkaar te bouwen aan een mooie wereld.

Meer weten of meedoen?

Wil je meer weten over onze Succes Challenge of wil je jouw team direct aanmelden? Ga dan naar: http://takechargeandtakecare.nl/succes-challenge/

Ben je van nature stressbestendig of kun je het leren?

Veerkracht of stressbestendigheid slaat op de capaciteit om
in een stressvolle situatie doelgericht en gezond te reageren. Deze veerkracht is geen persoonlijkheidskenmerk of een eigenschap die hebt of niet hebt. Het is namelijk mede afhankelijk van de omstandigheden. Het is een wisselwerking tussen het individu en de situatie.

Situatie gebonden

Iemand die erg stressbestendig is op het werk kan thuis om
het minste al uit zijn doen zijn. Het kan ook zijn dat bepaalde voorwaarden
ervoor zorgen dat iemand beter op een stress situatie reageert. Bijvoorbeeld de steun van een geliefde kan ervoor zorgen dat iemand rustig blijft in een
stressvolle situatie.

Persoonlijke stresscoping

De reacties van ons oerbrein op stress zijn voor iedereen in
grote lijnen hetzelfde. Maar we hebben ook allemaal onze eigen reactiepatronen, oftewel stresscoping. Deze worden bepaald door een combinatie van onze aangeboren en aangeleerde karaktereigenschappen en invloeden vanuit onze omgeving.

Een deel van onze veerkracht is het resultaat van aangeboren, biologische en fysieke factoren. Daarmee bedoelen we onze genen, het verloop van de geboorte, kinderziektes en het verloop van onze opvoeding. Deze bepalen onze mogelijkheden om gezond en creatief om te gaan met stress situaties.

Voor het grootste deel van onze veerkracht zijn we wél zelf verantwoordelijk en dat kunnen we ontwikkelen door studie, training, ervaring, sport en een gezonde levensstijl.

Stress en de rol van het werk

Aangezien de meesten van ons ruim 80% van onze tijd doorbrengen op het werk en in gezelschap van onze collega’s, vormt de organisatie een belangrijk onderdeel van de invloed op veerkracht vanuit de omgeving. Dat zit hem in de volgende aspecten van de organisatie als sociaal systeem.

Taakomschrijving

Hierbij zijn drie zaken die een negatieve rol kunnen spelen: onduidelijkheid, rolconflicten, taak is te zwaar. Onzekerheid ontstaat als medewerkers niet precies weten wat de organisatie en collega’s van hen verwachten en wat nu precies de verantwoordelijkheden zijn. Iemand kan heel wat stress ervaren als er zaken worden verwacht die niet of nauwelijks met elkaar te rijmen zijn. Dat kan voorkomen als je bijvoorbeeld in twee verschillende teams werkt. Soms zijn we gewoonweg niet voldoende competent maar zijn we niet in staat een stapje terug te zetten.

Verantwoordelijkheid voor mensen

Verantwoordelijkheid voor mensen brengt gemakkelijker negatieve
stress met zich mee dan verantwoordelijkheid over dingen of geld. Dit brengt namelijk emoties, intuïtie en relaties met zich mee. Daarvoor is  niet elke manager voldoende geschikt of opgeleid.

Onderlinge relaties

Dit is een belangrijke oorzaak van stress op de werkvloer. Van het grootste belang is de relatie met de baas. Zorg en steun, aanmoediging en positieve feedback blijken erg belangrijk voor het rendement en de gezondheid van de meeste mensen.

Voorspelbaarheid of beïnvloedbaarheid

Werknemers die het gevoel hebben invloed op hun werksituatie te kunnen uitoefenen zijn productiever en gezonder. Dit gevoel invloed te hebben heeft bij ruim 80% een duidelijk gunstig effect op de manier waarop ze reageren in een stress situatie. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom de negatieve gevolgen van stress afnemen naarmate we hoger in de hiërarchie van een bedrijf komen.

Sociale steun

Een medewerker die zich goed sociaal gesteund voelt, kan zwaardere stress situaties aan dan een even competente medewerker die deze steun niet heeft of niet denk te hebben. Dit betekent dat een organisatie die medewerkers sociaal goed steunt hogere eisen aan hen kan stellen dan een
organisatie die weinig steun biedt. Daarbij komt dat een goede teamgeest niet alleen de prestaties verbetert maar ook de gezondheid.

Overuren

Overuren hebben indirect een negatieve impact op de veerkracht door het storen van de relatie met de partner en/of het gezin van de medewerker. Het vermijden van overuren is niet alleen belangrijk voor de gezondheid van de individuele medewerker maar ook voor de gezondheid van de organisatie.

Ik ben benieuwd hoe binnen jouw organisatie wordt omgegaan met continue werkdruk en de stress die daarbij komt kijken. Is er aandacht voor? Wordt het actief aangepakt? Laat het me weten!