Pesten op de werkvloer

We hebben een afspraak via Teams en ik zie dat ze verdrietig wordt. Haar emoties schemeren door in haar gezichtsuitdrukking. “Ik vind het zo lastig om te blijven zien dat er ook nog steeds goede dingen gebeuren.”

Het is niet pluis binnen dit team

We hebben de opdracht gekregen onze teamscan uit te voeren bij het team van deze leidinggevende. Ze is sinds anderhalf jaar aan boord bij de organisatie en er is van alles mis binnen haar club met mensen. Ze heeft voor haar gevoel alles al geprobeerd en de afgelopen week zat er niets anders op dan afscheid te nemen van één van haar medewerkers. Waarom? Ze gedroeg zich ronduit respectloos naar collega’s en cliënten.

Ingrijpen is noodzakelijk

Dit is het moment waarop ik juist heel blij word. Niet omdat iemand heeft moeten vertrekken maar omdat iemand heeft durven ingrijpen op gedrag dat niet door de beugel kan. Misschien is het lastig te geloven maar er wordt op dit moment vaker niet dan wel ingegrepen op pestgedrag op de werkvloer.

Een giftige teamcultuur

In de meeste gevallen groeit een bepaalde omgangsvorm met de jaren van kwaad tot erger. Het verbaast me inmiddels niet meer dat veel teams zelf niet in de gaten hebben dat er gepest wordt omdat ze niet goed weten wat pesten betekent. Het excuus is er vaak één in de trant van: “Zo gaan wij nou eenmaal met elkaar om en als je er niet tegen kunt dan moet je maar vertrekken.” Klinkt cru en dat is het ook.

Pesten is iets anders dan een eenmalig incident of een conflict, hoewel een conflict met een collega of leidinggevende wel aanleiding kan zijn tot pestgedrag. Meningsverschillen, beroepsgeschillen of machtsstrijden die niet worden beslecht, werken het proces van pesten in de hand.

Voorbeelden van pesten op de werkvloer


Ik geef je een paar voorbeelden van duidelijk pestgedrag dat we allemaal wel kennen van het schoolplein en helaas dagelijks voorkomt binnen te veel zorgteams.

  • vervelende opmerkingen maken;
  • beledigen, schelden of vloeken;
  • iemand imiteren of belachelijk maken;
  • gebaren maken;
  • intimidatie of fysieke agressie.

Maar er zijn ook subtielere vormen van pesten die ook nog eens heel lastig aantoonbaar zijn:

  • grapjes maken ten koste van een ander;
  • negeren of sociaal isoleren/buitensluiten;
  • zinloze taken moeten uitvoeren;
  • opzettelijk verkeerde beoordeling.

Vaak gaat het overigens om een combinatie van deze vormen.

Iedereen is betrokken bij pestgedrag

Er zijn teamleden die beweren dat er niet gepest wordt terwijl de meldingen binnen rollen. Of ze hebben het van horen zeggen maar hebben er zelf niets mee te maken. Het punt is dat wanneer er ook maar één persoon is die gepest wordt, de rest van het team er automatisch bij betrokken is. Je bent de pester, je wordt gepest of je bent een omstander. Meer rollen zijn er niet en je kunt je er dus ook niet aan onttrekken. Dat betekent dat ie-der-een een onderdeel is van de oplossing van dit probleem.

Hoe kun je signalen over pesten oppikken?

Als je weet welke signalen kunnen wijzen op pesten of intimidatie, ben je sneller in staat de juiste acties te ondernemen. Belangrijke signalen die erop kunnen wijzen dat binnen jouw team gepest wordt zijn:

  • vermijdingsgedrag
  • onverklaarbare fouten maken
  • herhaaldelijk ziekteverzuim
  • verzoeken om roosterwijziging zonder duidelijke redenen
  • verzoeken om overplaatsing
  • het nemen van ontslag

Is dit herkenbaar bij jouw team?

Ben jij er 100% zeker van dat er binnen jouw team niet wordt gepest? Of weet je dat eigenlijk wel, maar weet je niet hoe je het moet aanpakken? Of heb je simpelweg geen tijd om het op te pakken omdat je de roosters al bijna niet rond krijgt? Toch loont het de moeite want er bestaat een grote kans dat de uitval en uitstroom bij jouw team hiermee te maken heeft.

Zoek je een oplossing voor dit probleem of andere issues die mogelijk binnen jouw team spelen, neem gerust contact met me op om te bezien of ik je kan helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *