Hoe voelt het als je te veel stress hebt?

Omdat ons lichaam prima in staat is om stress aan te kunnen is het geen probleem om regelmatig stresspieken te ervaren. Die reactie zorgt er zelfs voor dat we optimaal kunnen presteren op de momenten dat het nodig is. In extreme stresssituaties kunnen we in het algemeen heel goed effectief handelen.

Wanneer wordt stress een probleem?

Lastig wordt het als het stressgevoel niet ophoudt en de druk maar blijft voortduren. Dus als je bijvoorbeeld dagelijks op je werk het gevoel hebt dat je continu supergefocust moet zijn. En als je de kans niet krijgt of neemt om even te pauzeren. Het zit ook vaak in onze genen om maar door te gaan en als we aan het einde van onze werkdag naar huis gaan, voelen we pas dat we helemaal op zijn.

Een teveel aan stress bouwt zich langzaam op waardoor het lastig is om te voelen wanneer het nu precies te veel is.  Een greep uit de meest voorkomende symptomen: chronische vermoeidheid, hoofdpijn, druk op de borst, een gejaagd gevoel, slecht inslapen en/of doorslapen, piekeren, emotioneel labiel zijn en snel geïrriteerd raken. Op zichzelf zijn dit misschien geen hele ernstige klachten behalve dan als ze lang aanhouden en je er te veel bij elkaar hebt. Dan is het helder dat je te veel spanning hebt opgebouwd.

De symptomen van fysieke en mentale stress

Velen van ons brengen lange werkdagen door voor een computerscherm. Het lang in een bepaalde houding zitten en het gebrek aan beweging zorgen ervoor dat je na een drukke dag mentaal wel vermoeid bent maar je lichaam heeft nog veel reserves. Dit zorgt er weer voor dat je je doodmoe voelt maar toch niet kunt slapen omdat het je lichaam nog niet lukt om tot rust te komen.

Behalve lichamelijke gevolgen heeft een teveel aan spanning ook tot gevolg dat je je anders gaat gedragen. Je merkt bijvoorbeeld dat je vergeetachtiger bent dan normaal. Of je moet langer nadenken over een eenvoudige taak. De buitenwereld komt harder binnen en je raakt sneller van slag door wat er gebeurt. Ook kan het voorkomen dat je veel sneller uit je slof schiet of negatiever reageert op je omgeving. Dat is heel normaal als je bedenkt hoe hard jij moet werken om de spanning te verdragen.

Toch blijft het moeilijk om een teveel aan stress op tijd op te merken bij jezelf. Je kunt jezelf nu eenmaal lastig objectief beoordelen. Zie het als een waardevol signaal als je opmerkt dat je de laatste tijd meer gedoe hebt met anderen, als je vaker boos bent of juist verdrietig zonder directe oorzaak en je doodmoe bent na een werkdag.

Meer weten?

Wil jij weten of je een teveel aan spanning aan het opbouwen bent? Doe dan hier de wetenschappelijk ontwikkelde test en je krijgt van ons een betrouwbare analyse in je mailbox.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *