Ziekmelding als escape

Het verzuim is hoog in de zorg. Regelmatig heeft een ziekmelding te maken met stress op het werk. Bijna dagelijks zie ik dat medewerkers zich ziekmelden met een ‘vage’ klacht. Dit varieert van rugklachten, hoofdpijn en jawel….. ook covidklachten. Maar is dit de échte reden voor verzuim? Vaak zit hier een andere oorzaak achter: stress! Wegblijven lijkt de enige uitweg als medewerkers gebukt gaan onder werkdruk.

Doorvragen, doorvragen, doorvragen

Leidinggevenden hebben vaak wel het gevoel dat er iets niet klopt. Zij voelen wel aan dat er iets speelt dat stress en onrust veroorzaakt. Toch nemen ze niet altijd de tijd om hier op een zorgvuldige wijze op door te vragen. Ze denken dat de echte reden toch niet boven tafel komt of ze hebben er simpelweg de puf niet meer voor, omdat ze al zo veel aan hun hoofd hebben.

Privé is privé

Deze vorm van verzuim is een escape uit het werk. Vaak lijkt wegblijven voor werknemers namelijk een vluchtroute. Dit kan liggen aan de sfeer binnen een team, de aanhoudende werkdruk maar meestal is het een combinatie van werk- en privéredenen. Dit is precies waarom medewerkers hierover liever niet willen praten want privé houden ze meestal liever voor zichzelf. En ook dat kan weer allerlei redenen hebben.

Ziekmelding als vluchtroute

Je ziekmelden als enige tactiek om te ontsnappen aan een aanhoudende stresssituatie is niet effectief. Want je moet toch op een zeker moment weer terug en dan begint het hele circus weer opnieuw. Het is een manier om even tot rust te komen maar in dit soort situaties is het juist zo belangrijk dat je leert hoe je je juist dan staande houdt. Zolang de omstandigheden niet worden aangepakt, blijft de bron voor verzuim namelijk ontstaan en komt er geen oplossing.

Kijk in de spiegel

Toegeven aan jezelf dat het je allemaal even boven het hoofd groeit is een belangrijke eerste stap. Het daarna bespreekbaar maken met betrokkenen is essentieel. Ik bedoel hiermee niet dat je anderen de schuld geeft, maar samen op zoek gaat naar de oplossing. Als leidinggevende is het key om goed naar je medewerker te luisteren, door te vragen en samen actief op zoek te gaan naar een oplossing.

Veerkracht vergroten

Wil je weten hoe je dit aanpakt en hoe jij zelf je veerkracht kunt vergroten? Zodanig dat je zelf in stresssituaties het hoofd koel kunt houden? Of wil je het gesprek met je medewerker op een positieve manier aangaan? Maak een afspraak voor een gratis halfuurtje sparren en krijg antwoord op jouw specifieke vragen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.